Sylling, burger og bruktbil

av Ingrid Almås

Det er ikke alltid lett å velge bilverksted, og stadig flere velger å bruke Mittanbud.no når de skal reparere bilen. Men hva slags verksteder kommer du egentlig i kontakt med når du legger ut reparasjon av bilen på anbud? Vi besøkte Morten Kastad og Lier Bilservice for å prate om evalueringer, bil og burger. 

I idylliske omgivelser på en haug i Sylling finner du Lier Bilservice.  Det er onsdag og full fart på verkstedet som vanlig.  Morten Kastad, daglig leder og burgersjef, rygger på plass sin nyeste jobb og viser vei til kontoret.  

Hva er grunnen til at dere bruker Mittanbud.no?

 – Vi valgte å bli med på Mittanbud.no først og fremst fordi det er enkelt. Det er det viktigste. Ting må være enkelt og effektivt, det er jo på verkstedet vi vil bruke tiden vår, sier Morten og viser oss systemet de bruker for å legge inn avtaler. 

Morten og Lier Bilservice har brukt Mittanbud.no siden 2013, og har til nå fått over 60 femstjerners evalueringer. 

– Jeg er innom siden flere ganger om dagen, enten det er for å svare nye kunder eller fortsette dialog med kunder vi allerede har svart. Vi får vel om lag 50-60 prosent av kundene våre på denne måten. Den ene bilen som står  innerst der for eksempel, er en kunde vi har fått igjennom Mittanbud.no, sier Morten og peker ut mot plassen.
Første jobben vi gjorde for han var en jobb vi fikk via tjenesten, men i ettertid har han bare tatt kontakt direkte. 


Varierende priser og egne bildeler 
 

Det kan skille mye i både pris og kvalitet på reparasjon eller service av bil, og det er ikke alltid like lett og finne riktig verksted. Selv om mange gir tydelige beskrivelser av reparasjon eller servicen de trenger, kan tilbudene de får fra de ulike verkstedene se veldig forskjellig ut. 

Opplever dere et prisjag i bransjen?

– Det er liten tvil om at folk er opptatt av pris. Ingen vil betale mer enn de trenger, men man må være klar over at de billigste verkstedene ikke nødvendigvis er de beste. Vi prisgir alle jobber etter gitte restriksjoner fra Mekonomen. Så lenge vi får registreringsnummeret kan vi søke opp bilen det gjelder, og deretter gi et prisoverslag. Når vi har regna på jobben sender vi alltid prisen på e-post på forhånd, så har begge parter det svart på hvitt. 

Morten presiserer også at ved enkelte skader er mer vanskelig å prise enn andre. 

– Vi er glad i å mekke og prøver å gjøre dette til så hyggelige priser som mulig.  
Dessverre  er det ikke alltid man kan prise kun ved å se på skaden, men at man må inn å se nærmere på skadeomfanget først. Er man uheldig kan jobben bli dyrere enn først antatt.  Men så lenge vi gir kunden beskjed så fort vi ser noe er kunden stort sett fornøyd, bekrefter Morten. 

Det er også en vanlig misoppfatning at du må holde deg til et merkeverksted for at garantien skal gjelde.  Sånn er det ikke lenger.  Som bileier kan du selv bestemme hvilket verksted du vil bruke for vedlikehold og reparasjoner, uten at det påvirker garantien. Dette gjelder også reservedeler, og en voksende trend i bransjen er at kunden bringer inn egne deler.  Som kunde står du fritt frem å bruke andre reservedeler av tilsvarende kvalitet som bilprodusentens originaldeler. Vurderer du å bruke egne deler bør du likevel være klar over at mange verksteder ikke ønsker å ta slike jobber. 

– Problemet er  først og fremst at prisen på deler er medregnet som del av hele pakka når du leverer inn bilen. Får jeg ikke betalt for deler, må jeg legge på prisen på jobben. Det må jo gå rundt. Det blir litt som å ta med sine egne råvarer på restaurant og forvente at du skal få full oppvartning og avslag i prisen. Det gir ikke så mye mening. I tillegg ønsker jeg ikke å gå god for deler jeg ikke vet hvor er kjøpt, forklarer Morten. 

Det ruller en ny bil inn på plassen. 

 - Hva tror dere han skal ha, burger eller service? Vi har jo Syllings beste burger!

Morten fleiper ikke.  For vegg i vegg med verkstedet, hvor han tidligere kun hadde kontor og resepsjon, har Morten nylig åpnet sitt første gatekjøkken; Sylling burger og bruktbil.  Her kan du nyte en bedre burger, få bilen fikset og handle på bruktmarkedet på en og samme gang. 

Mette mennesker, er glade mennesker sies det – og  med sine fremragende evalueringer  er det liten tvil om at Lier Bilservice’ kunder er fornøyde. Om skyldes god burger, gode mekaniske ferdigheter eller en god blanding, forblir derimot et mysterium. 

Ønsker du å komme i kontakt med et bilverksted?

 

Les også: