Hvordan male seg til topp

av Ingrid Almås

I et overfylt lager på Hasle i Oslo, blant malingsspann, sparkel, sykkelhjul og ikke mindre enn to båter, finner vi Artour Sarkisian; mannen bak ART Oppussing –  malerfirmaet med intet mindre en 60 femstjerners evalueringer fra kunder på Mittanbud.no

Oj, her var det mye greier!

– Ja her er ligger det malerkoster helt fra den dagen jeg startet, sier Artour og ler. Vil dere ha kaffe? Han smiler forsiktig. Kundene bak de gode evalueringene hans har helt rett. Artour er både hyggelig og imøtekommende. Vi slår oss ned. 

Selv om Artour tilbringer mer tid på kontoret hjemme enn han gjør her på lageret, er kaffen og kalkulatoren på plass. Fra han startet opp alene i 2007,  driver han  nå et AS og arbeidsdagene har forandret seg. Grovt regnet bruker Artour nå et sted i mellom 80 til 90 prosent av tiden sin på administrativt arbeid. En halvtime av de bruker han hver kveld på Mittanbud.no for å se over og svare på jobber.  ART Oppussing er i dag 8 mann og leier inn etter behov.  

Daglig leder har funnet sitt fag

Hva slags jobber utfører dere?

«Vi tar stort sett malejobber innendørs for privatpersoner. Noen ganger hele leiligheter og andre ganger mindre jobber. I sommer hadde vi noen borettslag også.”

Art forteller at jobbene varierer veldig i størrelse og at de innimellom også tar flisleggingsjobber.  Snekkeroppdrag styrer de unna. Det er viktig at man holder seg til det faget man er god i. 

– Skal du være elektriker, rørlegger og maler på en gang er sjansen stor for at du vil gjøre en del feil. Jeg er opptatt av å gjøre en god jobb, og det er maling jeg er god på, sier Artour. 
Vi tar Artours ord for å være godt. Over 50 evalueringer lyver ikke. Det er altså liten tvil om at Artour har funnet faget sitt. Fra han startet opp har Artour i dag åtte ansatte.

Hva er hemmeligheten bak så mange gode evalueringer?

– Jeg liker jobben min. Jeg liker det jeg driver med og jeg vil gjøre det bra. For meg er ikke penger viktig. Kunden er viktig.  Er kunden fornøyd kan jeg sove godt. Hvis kunden klager derimot, sover jeg ikke. 

Gode evalueringer gir flere kunder

I tillegg til å være nøye med hvem han jobber med,  sier Artour at han bruker mye tid på å gå over jobbene de har utført for å evaluere resultatet. Kvalitetssjekken er viktig, og de færreste jobbene avsluttes før Artour selv har vært på ferdigbefaring for en kontroll. At noen har jobbet med han i fire-fem år hjelper ikke, Artour følger opp resultatet selv allikevel.

– Selv om jeg har ansatte som har jobbet her i mange år, og jeg vet at de er profesjonelle kan det hende jeg drar for å sjekke resultatet selv. De ansatte syntes jeg klager mye på dem, men det er viktig å være nøye, sier han med et smil. Er kunden fornøyd vil de ansette deg igjen, da får man mye jobb.  

Fornøyde kunder gir flere kunder

Hva er trikset for å vinne jobber?

– Jeg prater alltid med kundene på befaring, sier Artour. 

Artour tror hovedgrunnen til at mange velger han, er fordi han er opptatt av å prate med kundene. Han tar seg alltid tid til å vise, spørre og forklare underveis i befaringen. På den måten skjønner kunden at dette er en mann med lang fartstid og god erfaring fra faget. 

– Når jeg prater og forklarer til kundene skjønner de at jeg vet hva jeg snakker om og at jeg har mye erfaring. Da velger de meg, selv om noen andre har priset jobben lavere, forklarer Artour. 

Hva er det viktigste for å lykkes som bedrift? 

– Det er viktig å gjøre en god jobb. Hvis man gjør en god jobb får man et godt rykte. Det er egentlig ganske lett å få et godt rykte, det er jo helt opp til deg å gjøre et godt første inntrykk.  Men det krever mye mer å beholde det gode navnet, det kan veldig raskt bli borte igjen, sier han. 

Trenger du en maler? Slik velger du riktig malerfirma.

Les også: