Vi har møtt Robko AS

av Ingrid Almås

Da Rørleggermester Karl Sigurd Berge, daglig leder i Rørlegger og Boligkonsulenten AS startet for seg selv i 2011, var det uten så mye som én eneste fast kunde. Istedenfor å annonsere ’på gamle måten’ for å skaffe de første kundene, valgte han å prøve Mittanbud.no – i dag vurderer Karl Sigurd om han må ansette en mann til. Vi møtte Karl Sigurd på jobb for en kort prat om hvordan han bruker tjenesten.

Det er midt i november og den første rimen har lagt seg på asfalten. Karl Sigurd og hans samarbeidspartner for dagen bærer ut dagens verktøy. I dag står en kjøkkenjobb først på agendaen, en jobb han fikk etter å ha blitt anbefalt av en tidligere kunde fra Mittanbud.no 

Er det forskjell på jobber du finner på Mittanbud.no og jobber ellers?

– Nei det er stort sett det samme. Du finner alt fra små servicejobber og kjøkken til total rehabilitering, bad og noe varmeanlegg.  

Selv tar Karl Sigurdpå seg det meste av jobber, men foretrekker å jobbe litt variert og forteller at han gjerne bidrar i hele rehabiliteringsprosesser fra idéer og planlegging til ledelse og gjennomføring.

God hjelp i startfasen

Det er nå snart ti år siden den tidligere teleingeniøren forlot telecombransjen til fordel for rørleggerbransjen og Rørlegger Sentralen AS. I 2011 tok han videre og startet opp Rørlegger og Boligkonsulenten AS (Robko AS).  Karl Sigurd kjente til mittanbud.no fra sin tidligere arbeidsgiver hvor de hadde prøvd tjenesten, og anså mittanbud.no som en god måte å skaffe kunder på i oppstartsfasen. Etter kort tid opparbeidet han seg en solid kundebase, og er nå nesten selvgenererende på jobber. 

– De fleste som har lagt igjen en god evaluering på siden min, kontakter meg gjerne igjen neste gang de skal ha hjelp av en rørlegger. Jeg blir også kontaktet av naboer til folk jeg har jobbet hos, som har fått meg anbefalt.

I dag bruker han Mittanbud.no mest som en forsikring mot dødtid. Med sine gode 79 evalueringer og stadige henvendelser fra nye kunder opplever han nå noe ’pusteproblemer’, og har vurdert om han skal ansette en mann til. Blir det tilfelle, kan det derimot bli behov for å bruke tjenesten mer igjen, sier han. 

– Tjenesten er jo veldig nyttig i når det er stille perioder, og det er det jo innimellom. Eller hvis man vokser. 

Skal det mye til før det lønner seg å bruke denne typen tjenester?

–Nei, ikke all verden. Så lenge jeg holder det på dette nivået så anser jeg jo det som lønnsomt. 

Når det kommer til kunder man finner på anbudstjenester er Karl Sigurds inntrykk at trenden har snudd i forhold til hvordan folk bruker slike tjenester, og at ikke alle bryr seg like mye om pris.

– De som begynte å bruke slike tjenester var prisjegere,  og brukte det mer som en auksjonstjeneste. Men etterhvert har folk skjønt at dette er en veldig hensiktsmessig tjeneste å ta i bruk og en fin måte å finne gode håndverkere på. 

En undersøkelse gjort av Opinion for Skatteetaten i 2013 støtter denne teorien. Det viser seg at det er for rørleggertjenester folk er mest redd for å betale sort, og at de gjerne betaler litt mer for å være sikker at de gjør et trygt valg. Får man lekkasje eller andre skader på grunn av slett håndverk, og jobben er betalt svart, risikerer du å møte døren hos forsikringsselskapene og sitte igjen med en lite heldig regning selv.  Karl Sigurd tror at folk heldigvis har blitt mer beviste, og jevnt over tar smartere avgjørelser i valg av håndverkere til tros for en litt annen pris.

– Vi er nok ikke billigst. Best bare – men til en fornuftig pris altså, smiler han. 

Ønsker du å komme i kontakt med en rørlegger?

Les også: