Møt Murmester Høgslund

av Ingrid Almås

Mye har blitt sagt om anbudstjenester siden de viste sin ankomst for omlag 10 år siden. Useriøse bedrifter, prisjag og høy konkurranse har vært vanlige ord for å beskrive slike tjenester hos de mest skeptiske. Heldigvis viser det seg at internett kan brukes til mer enn bare posting på Facebook og nisjedating, og at man enkelt og trygt kan finne både håndverkere eller nye kunder på nettet. 

I en undersøkelse gjort av TNS Gallup for Mittanbud.no tidligere i år, svarte 46% av de spurte at de ser på anbudstjenester som en aktuell måte å skaffe seg håndverkere på. Også stadig flere bedrifter slenger seg på anbudsbølgen. En av de som var tidligst ute med å prøve anbudstjenester er Murmester Øyvind Høgslund, som ble medlem på Mittanbud.no i oppstartsfasen. 

–  Jeg var vel i prat med Mittanbud.no for første gang i 2009, da var dere helt i startgropa. Jeg ble nysgjerrig på konseptet, og likte at man selv kunne gå inn å velge de jobbene man ønsket. På den tiden hadde jeg stort sett faste kunder, og folk ringte inn når de skulle ha noe gjort.  Ikke alle oppdragene vi fikk var like spennende, så jeg likte tanken på å kunne sile bort de kjedeligste jobbene. 

Murmester Høgslund etablerte firmaet i 1989 og har vært i bransjen lenge. I dag tar han på seg det meste av jobber innen murerfaget, fra rehabilitering av bad, utarbeiding av tilbygg og garasje til peis, ovnsarbeid og totalentrepriser på hele bygg. Bedriftens nisjeprodukt har blitt gamle kakkelovner,  og han liker spesielt å løse jobber som er litt sære eller spesielle. Men det var ikke alltid en selvfølge at han skulle bli murmester. 

– Da jeg var yngre ante jeg ikke hva jeg skulle bli, og etter rådføring med faren min endte jeg med å trille terning. Terningen den landa på fire, som vi hadde bestemt at var murer. Så da ble jeg murer.

Siden den gang har Høgslund tatt Mesterbrev, før han senere tok Bachelorgrad i undervisningspedagogikk og didaktikk. Han har vært aktiv som sensor i Lærlingenemnda, og ved siden av å drive eget firma jobber han i dag som vikar på Skedsmo VGS. 

Høgslund forteller at det utvilsomt har skjedd mye i murerbransjen over de siste årene og at elevene som går ut i læra i dag møter en ganske annen arbeidshverdag enn hva man gjorde for 10 år siden. Men selv om internett har erstattet mye av gamle arbeidsrutiner, tror han ikke dette blir noen utfordringen for den neste generasjonen håndverkere. 

– Elevene jeg underviser er vokst opp med Google, og er vant til å søke etter alt på nettet. Så hvorfor skal de ikke bruke nettet til å skaffe jobber også? Det har nok vært en vanskeligere omstilling for oss som har vært i gamet lenge.

Mindre prisjag, mer trygghet

Anbudstjenester har lenge blitt beskyldt for å tiltrekke seg useriøs arbeidskraft, som igjen har har tvunget bedrifter til å konkurrere på pris. Allikevel svarer forbrukere selv at de er mer de er mer opptatt av kvalitet enn pris. Selv opplever Høgslund at prisjaget har dabbet noe av og sier det virker som at det nå har blitt en kjent sak at ikke alle billigløsninger er gode løsninger. Han mener folk i dag er mer opptatt av trygghet, og derfor prioriterer dette over pris. 

– Det virker som folk generelt er mer opplyst om hvilken risiko de tar ved å velge en mindre seriøs håndverker, og at de derfor er villig til å betale mer for å forsikre seg om at de gjør et trygt valg og får jobben gjort på skikkelig vis. 

Han trekker også frem kundens mulighet til å lese andres vurdering av bedriften som et viktig hjelpemiddel for kunder når de skal gjøre et trygt valg av håndverker. Alle som har valgt leverandør igjennom Mittanbud.no har mulighet til å skrive en evaluering av bedriftene etter jobben er utført, og Høgslund har selv opplevd at nye kunder refererer til hans gode evalueringer. 

– Det er klart at evalueringene skaper trygghet for kunden. Man vet jo aldri, det står jo ikke skrevet i panna på deg om man kommer til å gjøre en god jobbe eller ikke. 

Når det kommer til useriøs arbeidskraft mener Høgslund det er litt for enkelt å gi anbudstjenestene hele skylden. 

– Det er dessverre sånn at useriøse aktører har vært i  bransjen i alle år, og vil helt sikkert være der om 10 år også. Man må heller fokusere på hvordan man kan forebygge det.  Det er viktig at vi opplyser kundene om hva som lønner seg i lengden, og hjelpe de å styre unna verstingene, sier han.  

Anbudstjenester har kommet for å bli

I November passerte Mittanbud.no 500 000 registrerte jobber, og over 45 000 bedrifter har nå blitt evaluert. Det er altså liten tvil om at anbudstjenester er kommet for å bli, men Høgslund lar seg ikke skremme av den grunn - snarere tvert i mot. 

Fra å leve på faste kunder og sitt gode navn og rykte, får Murmester Høgslund nå 60-80 % av jobbene sine igjennom Mittanbud.no og fortsetter å sanke inn gode evalueringer.  At han jobber på en helt annen måte nå enn da han startet opp er det liten tvil om, men skal vi tro den erfarne muremesteren er ikke denne forandringen så skummel som mange kanskje vil ha det til. 

– Det er fortsatt mye å hente i murerbransjen, og man vil trenge muremestere i fremtiden også, enten man finner de på nett eller andre steder. Det er i denne bransjen som i alle andre bransjer, at man må fornye seg og finne måter å overleve på. Så lenge man oppfører seg ordentlig og gjør en god jobb, er jeg ikke veldig bekymra. 

Det gjelder altså  å tørre å henge med i tiden. Og hustelefonen den har Muremester Høgslund sagt opp for lengst.  

Ønsker du å komme i kontakt med en murmester?

Les også: