Slik velger du riktig bilverksted

av Tine Sveaass

Det kan skille mye i både pris og kvalitet på reparasjon eller service av bil, og det er ikke alltid like lett å finne et verksted. Selv om du har gitt en tydelig beskrivelse av jobben du ønsker utført, kan tilbudene får se veldig forskjellige ut. Mange bilverksted trenger også ofte å se bilen før de kan gi et endelig tilbud.

Før du bestemmer deg kan det være smart og hente inn tilbud fra flere bilverksteder og sammenligne dem nøye. For å hjelpe deg på veien har vi satt sammen en liste med våre beste tips for valg av bilverksted.

Garanti og fritt verkstedvalg

En garanti skal gi deg rettigheter ut over det som følger av forbrukerkjøpsloven, men det er ikke nødvendigvis noe du har krav på ved kjøp av bil. Får du garanti ved bilkjøpet bør du sette deg inn i hva den inneholder, og sørge for at du får det skriftlig. Ved kjøp av nybil er garantien vanligvis angitt med antall år eller antall kjørte kilometer. For mer informasjon om garanti kan du lese på NAF sine hjemmesider.

Det er en vanlig misoppfatning at du må holde deg til merkeverkstedet for at garantien skal gjelde. Sånn er det ikke lenger.

Konkurransetilsynet har nylig slått fast at du som bileier selv kan bestemme hvilket verksted du vil bruke for vedlikehold og reparasjoner, uten at dette påvirker garantien. Dette gjelder også reservedeler, der det er fritt fram å bruke andre reservedeler av tilsvarende kvalitet som bilprodusentens originalreservedeler.

Bil på verksted

Det viktige for å beholde garantien er at produsentens vedlikeholdsplan følges. Bilprodusenten (eller importøren) er nå pålagt å gi uavhengige verksteder tilgang til bilens vedlikeholdsplan, samt til alle nødvendige reservedeler - nettopp for at du som bileier selv skal kunne velge hvilket verksted du vil bruke. Mer informasjon om dette kan du finne på Konkurransetilsynets nettsider her.

Ikke slurv med servicen

Hvis du skal selge bilen i framtiden, er det viktig å huske på at du er ansvarlig for eventuelle mangler, også sånne som du eventuelt ikke er klar over ved salgstidspunktet. Dette framgår av kjøpsloven, som regulerer kjøp og salg mellom privatpersoner. Pass derfor nøye på at verkstedet gjør jobben sin og følger bilprodusentens anbefalte serviceplan. Dette er også viktig for å få en bra pris for bilen, enten du skal selge til en privatperson eller via en bruktbilforhandler.

Bil på veien med varseltrekant i regnvær

Serviceheftet, der verkstedet dokumenterer hvilken service som er gjort, er å regne som et verdipapir som beviser at du har tatt vare på bilen og gitt den rett service. Hvis du velger å utføre service på uavhengige verksteder, er det spesielt viktig å sjekke at verkstedet følger bilens serviceplan og fyller i serviceheftet. På den måten kan du beholde produsentens nybilsgaranti, selv om du ikke bruker et merkeverksted.

Husk EU-kontrollen

EU-kontrollen (også kalt periodisk kjøretøykontroll) er en generell sjekk av alle biler som skal gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark. Både bilens trafikksikkerhet (som lys, bremser og sikt) og bilens miljøpåvirkning (som avgasser og støy) kontrolleres. Bilen skal inn til kontroll første gang fire år etter registreringsåret, og deretter annenhvert år.

Du kan gjennomføre kontrollen på verksteder eller kontrollorganer som er godkjente av Statens Vegvesen, for eksempel NAF-stasjoner. Hvis du er i tvil om når din bil skal inn til neste EU-kontroll, kan du sjekke det hos Statens Vegvesen.

Alltid bruk godkjente bilverksteder

Alle bilverksteder som har lov til å utføre reparasjoner på kjøretøy er godkjent av Statens vegvesen. Godkjenningsordningen fra Staten vegvesen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte. Forskriftene stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

Bil på verksted med panseret oppe

Trenger du et bilverksted, kan du legge ut jobben og få tilbud fra flere dyktige verksteder nær deg.

Skade eller bulk

Husk at ved bulk og karosseriskader er det veldig vanskelig for ett verksted å gi deg ett tilbud uten å ha sett bilen først. Etter ett sammenstøt kan det være skjulte feil som ikke kan ses fra utsiden. Ved valg av karosseriverksted anbefaler vi derfor at du sjekker evalueringer ekstra nøye for at du ikke kaster bort tid på å vise bilen ved flere verksteder. 

Ingenting er mer irriterende enn en liten bulk i bakskjermen etter et besøk på kjøpesenterets overfylte parkeringsplass. Småskader som dette kan tradisjonelt koste veldig mye å få fikset. Men nå fins det en ny type verksteder med en teknikk som spesialiserer seg på nettopp småskader i karosseriet. Det kalles for smart repair og bygger på prinsippet om å reparere skaden direkte på bilen uten å demontere noen deler. Det går fortere og ofte til en tredjedel av prisen for en tradisjonell reparasjon.

Bil med skade på høyre side

En tommelfingerregel er at skaden helst ikke skal være større enn en håndflate for at man kan bruke smart repair-metoden. Og som alltid når det dukker opp nye aktører i en bransje i vekst er det ekstra viktig å sikre seg om at de som utfører jobben faktisk har den kunnskapen som kreves.

Noen gode råd

1. Hør med forsikringsselskapet

Har bilen din fått en skade som må repareres, er det vanlig å rådføre seg med forsikringsselskapet før du bestiller verkstedstime. Dette gjelder særlig hvis du har vært involvert i et uhell med en annen bil og skal dekke skadene på denne. Hvis du bruker forsikringen din, må du betale en egenandel og du kan i tillegg få ett bonustap som fører til en høyere forsikringspremie i framtiden. Hent inn priser fra flere verksteder - ikke bare det som forsikringsselskapet ditt anbefaler - og sammenligne alternativene. 

2. Sjekk referanser 

Det billigste tilbudet er ikke nødvendigvis det beste, så husk å sjekk evalueringer fra tidligere kunder. Evalueringer er det beste verktøyet vi har for å kunne kvalitetssikre ett verksted. Du bør også sjekke hvilke sjekke hvilke sertifiseringer bilverkstedet har. 

På Mittanbud.no blir verkstedet evaluert etter at jobben er gjort, og det er alltid smart å velge ett verksted som andre bileiere har vært fornøyde med. Med en jobbeskrivelse ute på Mittanbud.no er du med andre ord godt i gang!

3. Skriftlig avtale

Sørg alltid for å avtale på forhånd hva som skal gjøres og hvor mye det skal koste. Vi anbefaler alltid å lage en skriftlig avtale, for å forhindre uenighet i etterkant om hva som skulle gjøres. Når du får bilen din reparert på et verksted, er det håndverkertjensesteloven som gjelder. Det betyr blant annet at du har krav på spesifisert regning og at verkstedet ikke kan utføre arbeid som ikke er avtalt på forhånd uten å melde fra til deg først. Du kan laste ned kontrakt for service og repersajon på bil fra forbrukerrådets hjemmesider

Verkstedet skal alltid si fra så fort de får mistanke om at reparasjonen blir dyrere enn forventet, at reparasjon blir dyrerere enn å kjøpe nytt eller at reparasjonen ikke får de resultatene du forventer. Hvis verkstedet ikke varsler deg om dette, skal du heller ikke behøve å betale. Skriv derfor alltid kontrakt der det tydlig framgår hvilken jobb som skal gjøres, hvor lang tid det beregnes ta og hvor mye det skal koste. 

Bil med dekk på vinterføre i solnedgang

4. Meld fra om feil

Som med alle håndverkertjenester bør du melde fra om eventuelle feil eller mangler så fort du oppdager de, og dette bør du gjøre skriftlig. Etter en reparasjon plikter du å kontrollere resultatet, sånn at eventuelle feil blir oppdaget så fort som mulig. I henhold til håndverkertjenesteloven har du en reklamasjonfrist på to år fra reparasjonen ble ferdig, men hvis resultatet av tjenesten er ment å vare betydelig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Mer info om hvordan du klager kan du lese på hjemmesidene til NAF.

5. Ikke betal svart

Fall ikke for fristelsen til å betale svart - det kan fort koste deg dyrt. Betaler du svart og noe ikke går som planlagt, risikerer du å bli stående igjen uten noen form for garanti eller reklamasjonsrett og med et forsikringsselskap som nekter å betale ut erstatning. Så betal hvitt, og betal aldri i forskudd.

Les også: