Opprett digital håndverkerkontrakt på Mittanbud

av Martin Grevstad

Mittanbud har gjort det enklere for deg å skrive kontrakt på ditt håndverkeroppdrag. Vi har nemlig utviklet en digital kontrakt for håndverkerjobber som er trygg, enkel og sparer deg og firmaet for mye tid.

Med digital kontrakt kan du signere kontrakt med håndverkeren uansett hvor du er - direkte fra din mobil, nettbrett eller PC. Kontrakten har naturligvis samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter. Løsningen har vi laget i samarbeid med et selskap som heter Swiftcourt.

Kontraktsmalen er anbefalt av Forbrukerrådet og baserer seg på håndverkertjenesteloven.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å skrive kontrakt

Slik oppretter du digital kontrakt

1. Velg bedrift
Som bruker av Mittanbud vil du få tilgang til kontrakten etter at du har valgt bedrift. Dette gjør du ved logge inn på Mittanbud.no med din e-postadresse og passord. Videre går du til den aktuelle jobben du vil opprette kontrakt for under “Mine Jobber”, og klikker på “Evaluer”.

… da kommer du til følgende side (se bildet nedenfor). Her huker du av for “Jeg har valgt bedrift”, og klikker deretter “Lagre og neste side”.
 
… deretter må du velge firmaet du har valgt for din jobb på Mittanbud. Firmaet vil du finne ved å klikke på “Velg bedrift” og videre klikke på “Lagre valg”.
 

2. Opprett digital håndverkerkontrakt
Når du har valgt bedrift til din jobb på Mittanbud, vil du få en e-post fra Mittanbud/Swiftcourt med lenke til digital håndverkerkontrakt via den blå knappen “Opprett kontrakt”. Den ser slik ut:

Når du klikker på denne knappen kommer du til en landingsside der du blir bedt å velge riktig kontraktsmal for din jobb - om jobben har en totalkostnad på enten UNDER 200 000 NOK eller OVER 200 000 NOK.
 
Når du har valgt riktig kontraktsmal blir du bedt om å oppgi din e-postadresse og godkjenne tjenestens vilkår. Videre klikker du “opprett kontrakt”, hvor du deretter sendes direkte til kontrakten. Du vil også motta en e-post fra Mittanbud/Swiftcourt som inneholder en lenke til din kontrakt.
 
3. Se gjennom kontrakten din
Når du kommer inn på siden som viser kontrakten din vil du legge merke til at en stor del av kontrakten allerede er ferdig utfylt. All relevant informasjon er hentet inn automatisk. Kontrakten inneholder da beskrivelse av jobben som skal gjøres, samt kontaktopplysninger.

I tillegg til det som automatisk fylles ut, er det en del andre felter i kontrakten du og din motpart må enes om. For eksempel: Pris, Betaling, Arbeids påbegynnelse og avslutning, o.l. Alle felter i kontrakten er mulig å redigere.

NB! Før du deler kontrakten med ditt firma, må du fylle din kontaktinformasjon. I tillegg må du fylle ut tilsvarende informasjon om motparten (navn, e-post og telefonnummer).

4. Signere/dele kontrakten med motparten
Når kontrakten er slik du ønsker at den skal være, har du to valg:

  1. SIGNERE OG DELE KONTRAKTEN MED MOTPARTEN (GRØNN KNAPP)

  2. DELE KONTRAKTEN MED MOTPARTEN (BLÅ KNAPP)

Valgene finner du øverst i venstre hjørne. Se punkt fire for spesifikk informasjon om signatur.

 
… du signerer kontrakten enkelt med fingeren din på touchpad på PCen, nettbrettet eller smarttelefonen (på samme måte som når du mottar en postpakke).
 
 
… når du har signert ber du motparten om å signere. Vedkommende får da et e-postvarsel og en SMS.
 
 
5. Motparten gjør endringer (OBS!)
For å ivareta tryggheten til begge parter har vi laget en viktig funksjon: Dersom den ene parten har opprettet en kontrakt, SIGNERT kontrakten og så delt den med motparten, vil signaturen oppheves dersom motparten gjør noen endringer.
 
For eksempel: hvis du oppretter en kontrakt med prisen 50.000 NOK, signerer den og deler den med bedriften du har valgt til å gjøre din jobb og motparten endrer prisen til 55.000 NOK (eller hva som helst annet i kontrakten) vil din signatur oppheves og du må signere på nytt.
 
Årsaken til dette er at man skal være trygg på at dokumentet man signerer IKKE kan endres etter man har signert - nettopp for å kunne ivareta sikkerheten til begge parter. Vi anbefaler derfor at du unngår å signere og at man kun bruker “Del Kontrakt”-funksjonen dersom man ikke er 100% enige om innholdet - så slipper man å signere flere ganger.
 
6. Ferdig signert kontrakt og e-signeringsbevis
Når begge parter har signert kontrakten vil du komme til en side som ser ut som den på bildet nedenfor. Her kan du laste ned kontrakten og e-signeringsbeviset ditt (PDF). Du kan også opprette en bruker på Swiftcourt.com for å lagre det digitalt hvis du ønsker det.
 
I tillegg vil du motta en e-post med disse to dokumentene, nemlig kontrakten og e-signeringsbeviset ditt. E-signeringsbeviset er din digitale signatur, og har samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter.

Hvorfor er det viktig å skrive kontrakt?

Vi anbefaler alltid å skrive kontrakt - uansett størrelse på jobben du skal gjøre. Det gjør det enklere å fastslå hva du og bedriften har blitt enig om, og sikrer at begge parter står sterkere ved en eventuell tvist.

Tall fra Forbrukerrådet viser faktisk at åtte av ti norske forbrukere glemmer å skrive kontrakt med håndverkeren når de skal pusse opp. Resultatet er at 10 prosent av alle klager Forbrukerrådet mottar, gjelder håndverkstjenester.

Med vår nye digitale kontrakt, som er enkel, trygg og effektiv, håper vi flere forbrukere og bedrifter velger å skrive kontrakt.  

Få det gjort - trygt og enkelt - med digital håndverkerkontrakt!

Les også: