KW Elektro - et femstjerners eventyr!

av Ingrid Almås

Oppdatert 2017-11: KW Elektro første bedrift til 1000 evalueringer

Etter endt skolegang pakker tyske Thomas Waldwogel kofferten og flytter til Norge og Lillestrøm. Her får han jobb, og legger etter kort tid merke til en tyskregistrert bil som mandag til fredag står parkert på plassen han passerer daglig. Thomas kjenner ingen andre fra Tyskland i området, og av nysgjerrighet på hvem som eier bilen, bestemmer han seg en dag for å sette seg ned å vente på eieren. Eieren av den parkerte bilen viste seg å være Björn Kaiser, som ikke bare var fra samme hjemby som Thomas men også hadde gått på samme skole under utdannelsen – og senere skulle bli hans gode venn og businesspartner.

Slik starter historien om KW Elektro. Kort tid etter dagen på parkeringsplassen startet de to sitt samarbeid, som raskt vokste seg  fra enkeltpersonforetak til KW Elektro AS og den mest evaluerte bedriften på Mittanbud.no med over 500 strålende evalueringer. KW Elektro bidrar i dag med alt arbeid innen bygginstallasjon, byggteknikk og belysning, og holder fortsatt reir i Lillestrøm – nå med totalt 11 ansatte, 2 lagre og ca 8.1 millioner i omsetning.

Hvordan klarer dere å få 500 så gode evalueringer?

– Vi jobber hardt. Og vi spør alltid kunden om å evaluere jobben vi har gjort, smiler Björn.  20-30% av kundene våre legger igjen en evaluering. 

De to presiserer også at rutine er viktig for å gjøre en god jobb. I KW Elektro er det klar arbeidsfordeling, hvor Björn i hovedsak tar seg av det administrative og  booker inn jobber, mens Thomas er mannen du møter på befaring. På denne måten er det effektivt hele veien.  

– De første evalueringene gikk veldig fort. Nå går det litt opp og ned, fordi vi har fått en del faste kunder og mange fornøyde kunder som kommer tilbake. 

Björn forteller at de bruker mye tid på å evaluere seg selv. Opplever de å få en dårlig evaluering eller om det skulle skje noe uforutsett under en jobb, tar de det alltid opp internt i ettertid noe han mener er avgjørende for å opprettholde god kvalitet i firmaet. 

– Det er umulig å ha 100% fornøyde kunder hele tiden, det er bare ikke mulig. Men er en kunde misfornøyd er det viktig at vi får evaluert oss selv. Gjør man det, kan man bare bli bedre, sier han. 

Hvordan havnet dere på Mittanbud.no?

– Husker ikke, det var i 2011. Jeg husker ikke engang hva jeg spiste til middag i går, ler Björn. 

– Vi trengte et sted å starte. Vi var jo et nytt firma uten en kundemasse, så da måtte vi ut å finne noen, legger Thomas til. Og det fant vi. 

De to forteller at det fortsatt finnes svært mange ulike oppfatninger om hva gjelder anbudstjener i elektrikerbransjen, men tror folk sakte men sikkert blir mer og mer positive. Særlig for forbrukerne er anbudstjenester mye verdt. 

– Det finner for mange absolutt tulle-håndverkere der ute som ikke klarer å gjøre noe etter forskrifter og regler. Anbudstjenester er fint fordi man kan se at Fru Johnsen var kjempe fornøyd med snekkeren hun hyret inn og syntes han gjorde en kjempe jobb, mens snekkeren Karl Knudsen brukte gjorde en kjempe dårlig jobb. 

Videre tror de fortsatt mange feilaktig forbinder anbudstjenester med prisdumping. 

– Vi er ikke den billigste og ikke den dyreste. Vi har heller ikke noe ønske om å være den billigste, sier Thomas. Våre medarbeidere skal tjene penger, og vi må ha ordentlig materiell.

Har dere noe tips til de som skal starte opp eget firma? 

– Ikke start som elektriker, finn på noe annet. Så slipper du å konkurrere med oss, vi er de beste,  gliser Björn. Nei da.

– Start i det små, ta deg tid til å vokse og vær tålmodig, sier Thomas. Det er så enkelt. Ikke forvent for mye på en gang, og ikke la deg stresse til å dumpe prisene hvis du ikke får jobber med en gang, da skader du bare deg selv og bransjen. Du kan klare deg en kort stund ved å presse prisene ned, i hvertfall så lenge du har noe igjen av det du lånte i banken. Deretter kommer du til å gå konkurs. Ellers er det bare å oppføre seg ordentlig og gjøre et godt inntrykk.

– Det gjelder egentlig bare å være litt smart, sier Björn. 

Hvordan ser fremtiden ut for KW Elektro?

– Lys. Kanskje 500 nye evalueringer? Da må vi feire med en kjempestor kake, mye større en den vi spiser i dag,  sier Thomas.

Noen fler detaljer om fremtiden vil ikke gutta i KW Elektro røpe, annet enn at den innebærer både produksjon av eget materiell, enda mer lagerplass og mulig flere ansatte dersom de finner rett person. Det er altså liten tvil om at det går rett vei for KW Elektro – Så får vi bare vente å se hvilken retning den går i. 

Her kan enkelt komme i kontakt med flere dyktige elekrikere nær deg.

Les også: