Startguide Mittanbud

Slik skriver du gode svar som vinner jobbene

Vi har spurt kundene på Mittanbud om hva det viktigste er i valg av bedrift. Svaret de gir er at bedriften har satt seg godt inn i jobben som skal gjøres og gir et godt svar på jobben. Her viser vi deg hvordan du gir gode svar på jobbene.

Skal du få jobb via Mittanbud må du svare på jobbene som legges ut. Vi anbefaler deg å bruke alle klippene du har i avtalen din hver måned fordi du ikke vil få disse med deg videre til neste måned. Du vil få nye klipp den 1.hver måned.

En viktig huskeregel er at førsteinntrykket du gir kunden er med på å avgjøre om du vinner jobben. Når du svarer på en jobb på Mittabud så får kunden en epost med beskjed om din bedrift har svart på jobben. Kunden går så inn på Mittanbud og leser svaret.

For å hjelpe deg litt på vei har vi satt opp en mal som du kan bruke når du svarer på jobber.

1. Vis interesse for jobben og at du forstår hva kunden etterspør.

2. Skriv to-tre setninger om erfaringen du som bedrift har med den type jobb du svarer på.

3. Still et spørsmål om jobben eller om/når dere kan komme på befaring om det er relevant for jobben.

4. Din/firmaets kontaktinformasjon.

Eksempel på svar (husk å gjøre egne justeringer slik at kunden ikke får samme svar fra flere bedrifter)


Hei,

Jeg viser til jobben du utlyser på Mittanbud om å [beskrivelse av jobben]. Vi i [firmanavn] er interessert i å hjelpe deg med dette! [Vi/ våre ansatte] har over [x] års erfaring fra bransjen og bred kompetanse med jobben du ønsker å utføre, dermed tror jeg vi kan hjelpe deg på best mulig måte med jobben du utlyser.

Vi vil gjerne høre mer om jobben, når ønsker du å få den utført? Vi kan gjerne lage et estimert pristilbud ut i fra den informasjonen vi har nå, men foretrekker å gi deg en mer nøyaktig pris på jobben når vi har mer informasjon, gjerne gjennom en uforpliktet befaring. Når kan det passe?

Vi ser frem til å høre fra deg for nærmere avtale :)

Med vennlig hilsen

[Ditt navn]
[Tlf.]
[Firmanavn]

En annen ting du du kan spørre kunden om er om det er kjøpt inn nødvendige materialer og utstyr til å utføre jobben om dette ikke tydelig frem i jobbeskrivelsen. Det kan også være lurt å legge ved tidligere referanser fra tilsvarende arbeid.

Etter jobben er besvart kan det i tillegg være lurt å ringe kunden neste dag for å informere om at du har svart på jobben og er interessert i å gjøre den. Dette gir kunden et positivt inntrykk av deg og din bedrift, og viser at du er interessert! Kom heller ikke med en satt pris før du har vært på befaring.

Vi anbefaler på det sterkeste å holde et øye med jobbene som legges ut, gjerne via vår app som gjør alt mer tilgjengelig i hverdagen. På denne måten kan du alltid være en av de første som svarer på oppdraget, og dermed er sjansen mye større for at kunden velger deg.

Last ned app til iPhone

Last ned

Last ned app til Android

Last ned