Tiden der du måtte reise ens ærend til kunden for å skrive kontrakt, eller måtte vente til du hadde en scanner og printer tilgjengelig, er over. Vår nye digitale kontrakt gir deg muligheten til å signere elektronisk - uansett hvor du er. Digital signatur har naturligvis samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter.
Kontraktsmalen i vår digitale løsning er utarbeidet av Standard Norge - Byggblankett 3501:2013 og 3502:2013 - i samarbeid med aktuelle bransjeorganisasjoner (Boligprodusentenes Forening, Norges Byggmesterforbund, Norske Rørleggerbedrifters Landsforening - VVS og Norsk Teknologi, mfl.) Løsningen har vi laget sammen med et selskap som heter Swiftcourt.
En enkel forklaring av hvordan prosessen fungerer
1. Tilgang til digital håndverkerkontrakt
Som bedrift vil du få tilgang til digital håndverkerkontrakt via chatdialogen du har med kunden din på Mittanbud eller via en e-post fra Mittanbud/Swiftcourt. Dette vil skje etter at kunden din har valgt ditt firma for sin jobb. Inngangene til digital kontrakt vil se slik ut:

Fra chatdialogen: Din bedrift har mulighet til å opprette digital kontrakt etter dere har blitt valgt til jobben

Fra e-post: Forbruker har allerede opprettet en digital kontrakt etter dere har blitt valgt til jobben
2. Gå til kontrakten
Når du klikker på knappen "Skriv kontrakt" eller "Gå til kontrakten" i e-posten fra Mittanbud/Swiftcourt vil du komme til en landingsside der du blir bedt om å godkjenne tjenestens vilkår. Deretter sendes ut videre til kontraktsskjemaet.

3. Se gjennom kontrakten din
Når du kommer inn på siden som viser kontrakten til deg og din kunde vil du legge merke til at en stor del av kontrakten allerede er ferdig utfylt. All relevant informasjon fra jobben er hentet inn automatisk. Kontrakten inneholder da beskrivelse av jobben som skal gjøres, samt kontaktopplysninger.
I tillegg til det som automatisk fylles ut, er det en del andre felter i kontrakten som du og din motpart må enes om. For eksempel: Pris, arbeidets start og avslutning, o.l. Alle felter i kontrakten er selvsagt mulig å redigere.

4. Signere kontrakten
Når kontrakten er slik du ønsker den skal være, signerer du kontrakten ved å trykke på den grønne knappen "Signer" øverst i høyre hjørne. Den finner du her:

Du signerer kontrakten enkelt med fingeren din på touchpad på PCen, nettbrettet eller smarttelefonen (på samme måte som når du mottar en postpakke). Se punkt fem for spesifikk informasjon om signatur.

Når du har signert ber du motparten om å signere. Vedkommende får da et e-postvarsel og en SMS.

5. Motparten gjør endringer (OBS!)
For å ivareta tryggheten til begge parter har vi laget en viktig funksjon. Dersom den ene parten har opprettet en kontrakt, signert kontrakten og så delt den med motparten, vil signaturen oppheves dersom motparten gjør noen endringer.
For eksempel: hvis du oppretter en kontrakt med prisen 50 000 NOK, signerer den og deler den med forbrukeren som har valgt dere som sin bedrift og motparten endrer prisen til 45 000 NOK (eller hva som helst annet i kontrakten) vil din signatur oppheves og du må signere på nytt.
Årsaken til dette er at man skal være trygg på at dokumentet man signerer IKKE kan endres etter man har signert - nettopp for å kunne ivareta sikkerheten til begge parter. Vi anbefaler derfor at du unngår å signere og at man kun bruker "del kontrakt"-funksjonen dersom man ikke er 100% er enige om innholdet - så slipper man å signere flere ganger.
6. Ferdig signert kontrakt og e-signeringsbevis
Når begge parter har signert kontrakten vil du komme til en side som ser ut som den på bildet nedenfor. Her kan du laste ned kontrakten og e-signeringsbeviset ditt.
I tillegg vil du motta en e-post med disse to dokumentene, nemlig kontrakten og e-signeringsbeviset ditt. E-signeringsbeviset ditt er din digitale signatur, og har samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter.
