Eiendomsmegler

Vær forberedt før du velger eiendomsmegler!

Eiendomsmegleren er en person du skal forholde deg mye til gjennom salget, og bør derfor være en person du kan stole på. Det kan derfor lønne seg å være litt forberedt før du velger den eiendomsmegleren som skal representere ditt boligsalg.

Vi har i samarbeid med Norges Eiendomsmeglerforbund samlet noen gode råd til når du skal velge eiendomsmegler og selge bolig.

Noen gode råd!

1. Snakk med flere eiendomsmeglere

Det lønner seg å snakke med flere når du skal velge eiendomsmegler. Få en klarhet i hva som er den enkelte meglers styrker og svakheter. Vær åpen på at du snakker med flere.

2. Finn en lokalkjent eiendomsmegler

Finn en eiendomsmegler som kjenner lokalområdet der du skal selge. Gjerne en som har solgt flere eiendommer i området. Det gjør at megleren kjenner områdets styrker og svakheter, og vil være bedre til å selge din bolig.

3. Finn riktig person, ikke kontor

Det er eiendomsmegleren som skal selge boligen din, ikke kontoret hun eller han jobber på. Dette er litt som å velge tannlege eller frisør – for de fleste er det personen som avgjør hvor de går.

4. Husk på dine plikter og rettigheter

Du som selger bolig skal gi potensielle kjøpere mye informasjon om boligen du selger. En eiendomsmegler har kunnskap og utdanning til å hjelpe deg med å få frem den riktige informasjonen som kjøperne skal ha.

5. Husk eierskifteforsikring!

Du som selger bolig har ansvar i fem år for vesentlige skjulte feil som dukker opp i boligen. Uansett om du er skyld i feilen eller ikke. Dette ansvaret kan bli veldig kostbart, og derfor er det smart med eierskifteforsikring. Du kan tegne den hos eiendomsmegleren.

Skriftlig avtale

Forbrukerrådet anbefaler videre at du har en skriftlig avtale med eiendomsmegleren din. Du bør derfor sette deg godt inn i hva vilkårene vil bety for deg og boligsalget, og hvor lenge oppdraget skal vare.

Du bør også avklare hva du trenger av markedsføring og om du behøver en full «markedspakke». I en slik pakke inkluderes ofte alt av markedsføring, fra utarbeidelse av salgsoppgave, annonser til visning med mer. Det kan derfor være smart å på forhånd vurdere hvor mye markedsføring du trenger, og om det er noe du kan gjøre selv. du kan også lese mer informasjon om meglerutgifter du bør ta høyde for.

Betaling

Ved betaling til eiendomsmeglere er det i dag to ulike prissystemer du kan velge mellom, og som eiendomsmegleren er pliktig til å oppgi i tilbudet.

Betalingssystemet som mange kjenner til er fast prosentvis provisjon for hele kjøpesummen, men gjennom den nye eiendomsmeglerloven har man også krav på å få et tilbud basert på fast timepris. Her skal megleren legger frem et spesifisert estimat for hvor mange timer han eller hun regner med å bruke på salget.

Valg av takstmann

Takstmannen kan vurdere verdien på boligen og hvilken tilstand boligen er i, og er ofte benyttet i forbindelse med boligsalget. De fleste benytter seg av en takstmann eiendomsmegleren anbefaler, men eiendoms- meglerforetakenes Forening (EFF) anbefaler likevel at du selv kontakter takstmann til boligsalget. Du bør da passe på å velge en takstmann som kan dokumentere sin kompetanse, og har god kunnskap vedrørende boligtaksering

Forbrukerrådet anbefaler også at du inngår en skriftlig avtale med takstmannen om det aktuelle oppdraget. Avtalen bør inneholde hvilken type rapport som skal utarbeides, prisen for takstoppdraget og tidspunkt for gjennomføring av takstoppdraget.

Hent tilbud fra flere eiendomsmeglere!

Mittanbud samarbeider med Norges største meglerkjeder, og har lokale meglere i hele Norge som kan hjelpe deg. Få tilbud fra landets beste meglere på Mittanbud, helt uforpliktende og gratis selvfølgelig. Vi håper disse rådene hjelper deg, og lykke til med boligsalget!