Om Mittanbud

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de fleste spørsmål du måtte ha om tjenesten. For å gjøre det enkelt for deg har vi delt oversikten i det som gjelder deg som privatbruker av tjenesten og du som bruker tjenesten som bedrift.

Privatbruker

Mittanbud er en tjeneste der du enkelt, gratis og uforpliktende kan registrere anbud og motta tilbud fra mange potensielle leverandører. Tjenesten ble startet i 2009 for formidling av håndverksoppdrag, og utvides stadig med nye tjenesteområder.

Mittanbud er eid av Schibsted.

Start registreringen ved å velge oppdragstype på forsiden og beskriv arbeidet som ønskes utført.

Trenger du hjelp har vi en veiledning for registrering av anbud du kan ta en titt på, eller du kan ta kontakt med kundeservice.

Ved å melde din interesse på "registrer din bedrift" siden ringer vi deg opp for å finne ut hvorvidt tjenesten passer din bedrift og gir et tilbud på et godt abonnement for at du skal kunne svare på jobbene. Når du har fått en bruker ringer vi deg opp igjen for å guide deg gjennom tjensten.

Med en gang du har registrert et anbud gjennomgås det manuelt av oss og gjøres aktivt på Mittanbud. Samtidig sendes anbudet ut til aktuelle leverandører. I helger kan det ta noe mer tid.

Med mindre du forlenger tiden anbudet skal ligge ute eller setter anbudet inaktivt, er det aktivt på Mittanbud i 30 dager.

På din side på Mittanbud kan du endre og forlenge anbudet. Her kan du også sette anbudet inaktivt når du har valgt leverandør.

Logg inn med brukernavn og passord du mottok da du registrerte anbudet.

Alle leverandører som ønsker å utføre jobben må kontakte deg via Mittanbud før de får tilgang til din kontaktinformasjon. Deretter kan det være leverandøren kontakter deg per telefon eller e-post. Du får en e-post fra oss når du har mottatt svar fra en leverandør via nettsidene.

Leverandøren må ofte innhente ytterligere informasjon for å gi et konkret tilbud på anbudet ditt, og mange foretrekker å gjøre dette direkte over telefon. Det kan også være nødvendig å gjennomføre en befaring før et tilbud kan legges frem.

Mittanbud er helt uforpliktende for deg som forbruker. Du velger helt selv hvem du vil inngå avtale med, og kan velge å utsette arbeidet eller la noen helt andre utføre det.

Når du har inngått en avtale over nettet har du angrerett. Du har frist til å gå i fra avtalen innen fjorten dager etter at du fikk angrerettskjema med all viktig informasjon om tjenesten. Unntak er hvis det er snakk om en reparasjon eller vedlikehold som haster. Ting som er laget spesielt for deg, som et spesialtilpasset skap, eller en kake etter din oppskrift, vil også være unntatt fra angrerettloven.

Vi sjekker at leverandørene er registrert som selskaper i foretaksregisteret i Brønnøysund og vi følger nøye med på evalueringer fra kundene. Leverandører som får mange negative evalueringer blir fjernet. Ta gjerne kontakt med oss dersom du mener en av våre leverandører er useriøse.

Mange tusen bedrifter fra hele landet benytter våre tjenester, og det er dessverre ikke praktisk mulig å kvalitetssikre alle. Derfor er det viktig at du selv sjekker bedriftene før du velger leverandør.

På Mittanbud er det flere hjelpemidler du kan benytte deg av når du skal vurdere leverandørens seriøsitet.

Evalueringer

Alle brukere som har benyttet leverandør gjennom Mittanbud, har mulighet til å skrive en evaluering av leverandøren etter utført arbeid. Evalueringer fra andre brukere er ditt viktigste verktøy for å gjøre en god vurdering, og vi anbefaler deg å gå gjennom disse før du velger leverandør. Vår erfaring er at de aller fleste leverandører gjør en god jobb. Siden de vet at de blir evaluert og at tilbakemeldingene er synlige for alle kunder, vil de også prioritere jobbene de får gjennom Mittanbud. Det er viktig at du benytter deg av muligheten til å legge inn en evaluering av leverandøren etter utført arbeid, uansett om du er fornøyd eller ikke. På den måten bidrar alle brukerne av Mittanbud til kvalitetssikring av leverandørene.

Les mer om hvordan Mittanbud sikrer evalueringene.

Bedriftssider

Alle leverandører som er registrert på Mittanbud har en egen profilside der du kan lese mer om bedriften og sjekke bedriftens sertifiseringer. På profilsiden ligger også alle evalueringer av leverandøren.

Sertifiseringer

Bedriftene har mulighet til å registrere eventuelle sertifiseringer de har. Disse kan være en god pekepinn på kvaliteten bedriften kan levere. Be gjerne leverandøren om dokumentasjon på sertifiseringer, fagbrev og annet som er relevant.

Vi oppdaterer ukentlig hvilke bedrifter som har Mestermerket. Listen oppdateres da med informasjon som vi får direkte fra Mesterbrevnemda.

Vi har samlet noen gode tips for hvordan velge håndverker (og andre type bedrifter) .

Mittanbud er en formidlingstjeneste og vi kan ikke bistå direkte dersom det oppstår tvist mellom deg og en håndverker du har funnet gjennom oss. Du må selv sjekke evalueringer og referanser før du velger leverandør, og det er viktig å tegne kontrakt med leverandøren før arbeidet starter. Vi har skrevet en artikkel om viktigheten av å tegne kontrakt og sikkerheten dette gir.

Forbrukerrådet kan hjelpe deg til å få løst en tviste mellom deg og den du kjøpte tjenesten av. Du kan også få råd og veiledning i forbrukerspørsmål. Tvisteløsning i Forbrukerrådet er et alternativ til rettsapparatet og det er gratis. Les mer på forbrukerrådet.no.

Mittanbud har over 30 000 registrerte leverandører over hele landet, som alle mottar informasjon om aktuelle jobber i sitt geografiske område. Derfor når du ut til mange aktuelle leverandører gjennom tjenesten vår.

Det er kun leverandører som er registrert hos oss som betaler for å være tilknyttet tjenesten. Slik kan du som forbruker benytte deg av Mittanbud gratis.

Kundeservice
Telefon: +47 22 00 09 30 (hverdager 8-16, alle dager 19-22)
E-post: info@mittanbud.no

Besøksadresse
Hagegata 22
0653 Oslo