Slik sikrer Mittanbud trygge bedrifter på tjenesten
Mittanbud verdsetter kvalitet og seriøsitet. Både for å sikre rettferdig konkurranse blant de seriøse bedriftene, i tillegg til å skape trygge rammer for forbrukerne. Derfor har vi strenge krav til bedriftene som er en del av tjenesten vår. Her får du en oversikt over hva Mittanbud gjør for å sikre trygge og pålitelige bedrifter på tjenesten.
Hvordan kvalitetssikrer vi bedriftene på tjenesten?
Mittanbud kvalitetssikrer bedriftene på tjenesten gjennom Folkeregisteret. Kun bedrifter som er registrert her kan benytte Mittanbud. Samtidig blir det stilt strenge krav til bedriftene som er en del av tjenesten, gjennom våre avtalevilkår.
Bedrifter som ikke kan dokumentere at de tilfredsstiller kravene til Mittanbud kan bli nektet abonnement, miste tilgang til tjenesten, eller risikere at avtalen blir sagt opp. Vilkårene sikrer også at vi kan ta grep mot bedrifter basert på tidligere negativ historikk, erfaringer med bedriften eller personer tilknyttet bedriften.
Dette er kravene Mittanbud stiller til bedrifter:
- Bedriften må registreres i Merverdiavgiftsregisteret når avgiftspliktig omsetning er nådd
- Bedriften må ha alle godkjenninger og tillatelser som er nødvendig for å drive virksomheten
- Bedriften må overholde relevante offentligrettslige krav for:
- Rapporteringsforpliktelser
- Betaling av skatter og avgifter
- Bruk av lovlig arbeidskraft
- HMS
Verifisering med BankID sikrer trygghet og seriøsitet
For at Mittanbud skal være en sikker tjeneste er det viktig å kunne stole på at kunder og bedrifter er den de gir seg ut for å være. Dermed har vi innført BankID-verifisering for å sikre troverdighet og bekjempe useriøse aktører.
Innføringen av BankID sikrer at du kan stole på evalueringene som legges igjen av privatpersoner. Det er nemlig krav om slik verifisering når en jobb skal evalueres. Evalueringer spiller en viktig rolle når privatpersoner skal bestemme seg for bedrift, og det er derfor viktig at disse er til å stole på. Kravet om BankID-verifisering for å evaluere jobber styrker tilliten til evalueringene, og sikrer en tryggere tjeneste.
Det er ikke bare privatpersoner som vil møte på BankID på Mittanbud. Vi har også gjort det mulig for bedrifter å bruke BankID, for å verifisere seg når de skal svare på jobber. Dette kommer etterhvert til å bli et krav. Slik verifisering gir en sikkerhet for de bedriftene som opptrer seriøst, og gjør Mittanbud til en trygg og attraktiv tjeneste for bedrifter til å skaffe seg jobber.
Innføringen av BankID gjør det mulig å identifisere privatpersoner og bedrifter som opptrer useriøst eller etterspør svart arbeid, og stenge dem ute fra tjenesten.
Slik digital sporbarhet gjør det også mulig å sikre at vedkommende ikke kommer tilbake til tjenesten under et annet navn eller bedrift. BankID-verifisering gjør dermed Mittanbud tryggere for både bedrifter og privatpersoner.
Viktige sertifiseringer og godkjenninger
Når du skal gjennomføre et bygge- eller oppussingsprosjekt er det viktig å være sikker på at håndverkerne har riktig kompetanse. Mittanbud samarbeider med flere sertifiserings- og godkjenningsordninger, for å synliggjøre kompetansen til bedriftene som bruker tjenesten. Dette fremhever de seriøse aktørene i bransjen, i tillegg til å gjøre det enklere for privatpersoner å finne riktig håndverker til sitt prosjekt.
Har du en bedrift som er registrert på Mittanbud?
Da kan du legge inn informasjon om godkjenninger og sertifiseringer på profilsiden. Dette er et tydelig kvalitetsstempel, og gjør det tryggere å velge din bedrift til prosjekter!
Her finner du en oversikt over viktige sertifiserings- og godkjenningsordninger:
Godkjenningsmerket kan brukes av foretak som får tildelt sentral godkjenning.
Bildet er hentet fra Direktoratet for Byggkvalitet
Sentral godkjenning
Sentral godkjenning er en frivillig ordning. Det finnes forskjellige godkjenninger innen ulike fagfelt, men felles for fagfeltene er at godkjenningen er en vurdering av bedriftens kvalifikasjoner.
For å få sentral godkjenning stilles en rekke krav til bedriften, innenfor blant annet:
- Utdanning
- Sikkerhetsrutiner
- Økonomi
Firmaer uten sentral godkjenning må søke lokal godkjenning for å gjennomføre søknadspliktige tiltak. Er jobben søknadspliktig kan det være lurt å velge en håndverker som har sentral godkjenning for ansvarsrett.
Informasjon om hvilke oppussingsprosjekter eller arbeid som er søknadspliktig er tilgjengelig på Direktoratet for Byggkvalitet.
Mesterbrev gis til håndverkere som er medlem i mesterregisteret.
Bildet er hentet fra mesterbrev.no
Mesterbrev
Mesterbrev er en lovbeskyttet tittel på en håndverksmester. Å bruke en formell mester gir dermed en viss sikkerhet for at vedkommende kan faget sitt.
For å oppnå den lovbeskyttede tittelen, må mesteren:
- Ha oppnådd fag- eller svennebrev
- Ha fullført toårig mesterutdanning
- Ha lang praksis i yrket sitt
- Være ansett som en seriøs yrkesutøver
På Mittanbud får du automatisk beskjed om firmaet du er i kontakt med har mesterbrev. Du kan også kryssjekke dette i Mesterregisteret på Mesterbrevs hjemmeside.
Godkjente våtromsbedrifter er kurset i å bygge bad etter våtromsnormen.
Bildet er hentet fra FFV - Fagrådet for Våtrom.
Godkjent våtromsbedrift
Våtromsnormen er en oppskrift for hvordan man bygger et robust og sikkert baderom. Det er ikke lovpålagt for bedrifter å følge denne, men det gir en ekstra trygghet å velge en håndverker som kan dokumentere at de er en godkjent våtromsbedrift.
På Fagrådet for våtrom finner du oversikt over hvilke bedrifter som er godkjente våtromsbedrifter.
Les mer: Mittanbud stiller krav til bedrifter som skal pusse opp våtrom
Merverdiavgift
Finansdepartementet krever at alle foretak som omsetter for 50 000 NOK skal registreres i momsregisteret og sende inn momsoppgaver. På bedriftens profilside på Mittanbud kan du se om den er registrert i momsregisteret eller ikke.
I tillegg er det lovpålagt for alle bedrifter i Norge å registrere seg i Brønnøysundregisteret. Du kan søke opp bedriften på brreg.no og finne ut om firmaet er konkurs eller utfører svart arbeid.
Finner du ikke bedriften i Brønnøysundregisteret bør du velge en annen bedrift.
Elvirksomhetsregisteret
Alle bedrifter, inkludert enkeltmannsforetak, som utfører arbeid og reparasjoner på elektrisk arbeid skal være registrert i Elvirksomhetsregisteret.
Elvirksomhetsregisteret er en del av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Det er ulovlig for bedrifter å utføre elektrisk arbeid uten å være registrert, og det er derfor viktig å sjekke at personer eller bedrifter du ansetter står oppført i registeret. Du kan enkelt sjekke om virksomheten har tillatelse til å utføre elektrisk arbeid i Norge, ved å søke opp virksomhetsnavnet eller organisasjonsnummeret i Elvirksomhetsregisteret.
Les mer: Mittanbud krever samsvarserklæring for elektrisk arbeid
Verksteder som er godkjent av Statens vegvesen kan utføre EU-kontroll, reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
Bildet er hentet fra Statens Vegvesen.
Godkjent av Statens vegvesen
Det er ikke lov til å skru og reparere kjøretøy som ikke tilhører din egen husstand. Derfor skal reparasjoner på kjøretøy som hovedregel utføres av bilverksteder. Det er viktig at du er sikker på at verkstedet som utfører jobben er godkjent av Statens vegvesen.
Her kan du søke og finne godkjente verksteder.
Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en trygg, profesjonell og trafikksikker måte.
Forskriftene stiller spesifikke krav til:
- Lokaler
- Teknisk utstyr
- Teknisk leder og personale
- Kvalitetsstyringssystemer
Alle renholdsbedrifter må søke om godkjenning fra Arbeidstilsynet.
Offentlig godkjent renholdsbedrift
Alle virksomheter som tilbyr renholdstjenester, både offentlig og privat, må være godkjent av arbeidstilsynet for å drive lovlig.
Alle offentlig godkjente renholdsbedrifter er registrert i Renholdsregisteret. Hvis du lurer på om virksomheten du har valgt er en offentlig godkjent renholdsbedrift, kan du enkelt søke i registeret.
Publisert 24. sep. 2024, 10:35
Oppdatert 24. sep. 2024, 12:55