
Slik bruker du digital håndverkerkontrakt
Nå har vi gjort det enklere for deg som er håndverker å skrive kontrakt med kundene dine. Vi har nemlig utviklet en digital kontrakt for håndverkerjobber som er trygg, enkel og sparer både deg og kunden for mye tid. Håndverkerkontrakten vår er også helt gratis.
Vår digitale kontrakt gir deg muligheten til å signere elektronisk – uansett hvor du er.
Kontraktsmalen i vår digitale løsning er utarbeidet av Standard Norge – Byggblankett 3501:2013 og 3502:2013 – i samarbeid med aktuelle bransjeorganisasjoner (Boligprodusentenes Forening, Norges Byggmesterforbund, Rørentreprenørene Norge og Nelfo). Løsningen har vi laget sammen med Swiftcourt.
Slik fungerer den digitale håndverkerkontrakten
1. Slik får du tilgang til digital håndverkerkontrakt
Som bedrift vil du få tilgang til digital håndverkerkontrakt via chatdialogen du har med kunden din på Mittanbud, eller via en e-post fra Mittanbud og Swiftcourt. Dette vil skje etter at kunden din har valgt ditt firma for sin jobb. Inngangene til digital kontrakt vil se slik ut:

Fra chatdialogen: Din bedrift har mulighet til å opprette digital kontrakt etter dere har blitt valgt til jobben

Fra e-post: Forbruker har allerede opprettet en digital kontrakt etter dere har blitt valgt til jobben
2. Slik åpner du kontrakten
Når du klikker på knappen "Skriv kontrakt" eller "Gå til kontrakten" i e-posten fra Mittanbud eller Swiftcourt, vil du komme til en landingsside der du blir bedt om å godkjenne tjenestens vilkår. Deretter sendes du videre til skjemaet for kontrakten.

3. Se gjennom kontrakten din
Når du kommer inn på siden som viser kontrakten til deg og din kunde vil du legge merke til at en stor del av kontrakten allerede er ferdig utfylt. All relevant informasjon fra jobben er hentet inn automatisk. Kontrakten inneholder da beskrivelse av jobben som skal gjøres, samt kontaktopplysninger.

4. Slik signerer du kontrakten
Når kontrakten er slik du ønsker den skal være, signerer du kontrakten ved å trykke på den grønne knappen "Signer" øverst i høyre hjørne. Den finner du her:

Du signerer kontrakten enkelt med fingeren din på touchpad på PCen, nettbrettet eller smarttelefonen (på samme måte som når du mottar en postpakke). Se punkt fem for spesifikk informasjon om signatur.

Når du har signert ber du motparten om å signere. Vedkommende får da et e-postvarsel og en SMS.

5. Dette skjer hvis motparten gjør endringer i kontrakten
For å ivareta tryggheten til begge parter har vi laget en viktig funksjon. Dersom den ene parten har opprettet en kontrakt, signert kontrakten og så delt den med motparten, vil signaturen oppheves dersom motparten gjør noen endringer.
For eksempel: Hvis du oppretter en kontrakt med prisen 50 000 NOK, signerer den og deler den med forbrukeren som har valgt dere som sin bedrift og motparten endrer prisen til 45 000 NOK (eller hva som helst annet i kontrakten), vil signaturen din oppheves og du må signere på nytt.
Dette er for at du skal være trygg på at dokumentet du signerer IKKE kan endres etter at du har signert – nettopp for å kunne ivareta sikkerheten til begge parter. Vi anbefaler derfor at du unngår å signere og at du kun bruker "del kontrakt"-funksjonen dersom du og kunden ennå ikke er 100 % er enige om innholdet. Da unngår du å måtte signere flere ganger.
6. Ferdig signert kontrakt og e-signeringsbevis
Når begge parter har signert kontrakten vil du komme til en side som ser ut som den på bildet nedenfor. Her kan du laste ned kontrakten og e-signeringsbeviset ditt.
I tillegg vil du motta en e-post med disse to dokumentene, nemlig kontrakten og e-signeringsbeviset ditt. E-signeringsbeviset ditt er din digitale signatur, og har samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter.
