– Vi prater med folk, og ikke over dem

Hyggelig, effektivt og serviceinnstilt er tre verdier Cecilie Brenna har bygget JC Elektro & Design på. Er dette den hemmelige oppskriften på suksess?

– Vi prater med folk, og ikke over dem
Referanser

JC Elektro & Design er en liten bedrift, med sine to ansatte. Størrelsen hindrer dem likevel ikke fra å gjøre det bra, og å skilte med å være en “top rated”-bedrift på Mittanbud. Vi har snakket med daglig leder Cecilie Brenna om jobben som elektriker, og om hvordan det er å være kvinne i et mannsdominert yrke.

Det er en stor fordel at jeg får så personlig kontakt med kundene mine hele veien. Jeg tror det gjør at de føler at de kan stole på meg, og at det på den måten oppstår mindre kluss.

Kundene bryr seg ikke om kjønn

Cecilie Brenna har jobbet som elektriker i snart elleve år, og har lang erfaring innen bransjen.


– Det er en spennende bransje som alltid er i utvikling. Det er stadig noe nytt å lære, sier Brenna.


Brenna er en av få kvinner i et mannsdominert yrke. Hun forteller at det i blant kan være en “gammel sjargong” blant mannfolka når hun er på byggeplassen, men at hun stort sett bare har hyggelige opplevelser.


– Vi er to jenter som driver firmaet, og kundene er utelukkende positive til det. Det er veldig hyggelig.

Jeg håper at jeg kan ansette flere elektrikere, og veldig gjerne noen jenter. Det ligger nært hjertet mitt å ta imot flere jenter inn i bransjen.

Kvinnelige elektrikere er det ikke så mange av. I følge SSB var omtrent 6% av elevene på elektrolinjer jenter i 2018. Det er et tall som har holdt seg relativt stabilt gjennom de siste ti årene. Brenna har et håp om at trenden snur, og at elektriker i fremtiden ikke lenger vil være et typisk gutteyrke.


– Jeg tror at normer og forventninger er mye av grunnen til at så få jenter velger å gå den veien. Flere jenter bør stå imot de gamle, uskrevne reglene, og velge det de vil gjøre. Og så bør bedrifter tørre å ta imot flere kvinner. De må jo faktisk få muligheten!


Cecilie Brenna (til høyre) forteller at det er mye å lære på Mittanbud, særlig om hva som funker og ikke funker for bedrifter. Her med sin kollega Josephine.


Gjør jobben fra A til Å

Med bare to ansatte inkludert seg selv, er Brenna ofte den som utfører jobben fra A til Å. Arbeidsdagen begynner med at hun drar på befaringer. Hun legger planer for det kommende arbeidet, og utfører deretter servicen. Så er det tilbake på kontoret for det uunngåelige papirarbeidet.


– Vi møter opp og prater mye med folk. Vi gir dem gjerne tips på hva som kan bli bedre, og passer på at resultatet blir sånn som kunden hadde tenkt - kanskje til og med bedre.


Brenna møter mange kunder i hverdagen, og har nær kontakt med dem.


– Det er en stor fordel at jeg får så personlig kontakt med kundene mine hele veien. Jeg tror det gjør at de føler at de kan stole på meg, og at det på den måten oppstår mindre kluss, forteller Brenna.


Dersom det er hektiske perioder leier Brenna inn elektrikere fra andre selskaper som kan hjelpe henne. Men ellers ruller den lille bedriften avgårde på egenhånd.





Mittanbud har vært med siden oppstart

JC Elektro & Design har flest oppdrag innenfor boliginstallasjon hos privatkunder. De har brukt Mittanbud helt siden oppstarten for seks år siden, og er strålende fornøyde med tjenesten.


– Det er mye å lære på Mittanbud, særlig om hva som funker og ikke funker for en bedrift. Som tilbakemeldingene fra kundene - det lærer man mye av. Det er en utrolig fin ting å være med på!


Dere har jo så mange gode tilbakemeldinger, hva er hemmeligheten?


– Hehe, nja, si det. Det er litt rart å skulle skryte av seg selv, men kollegaen min sier til meg at jeg er flink til å prate med folk og ikke over dem. Det er en viktig egenskap. Vi er opptatt av å være hyggelige, effektive og serviceinnstilte.


Og det får de til. I følge tilbakemeldingene fra kundene er “hyggelig”, “tillitsskapende” og “profesjonelle” ord som stadig går igjen i evalueringene.


– Jeg kjenner på at det gjør det meningsfullt i hverdagen med positive tilbakemeldinger. Og så er det alltid ting man kan bli bedre på, så det er bra å vite hvordan folk opplever at man gjør jobben, sier Brenna.



Publisert 24. jan. 2023, 08:54

Oppdatert 09. jan. 2024, 11:01