Om

Dette er historien til Mittanbud

Her kan du lese om hvordan Mittanbud gikk fra en idé, til å bli den største formidleren av oppdrag til håndverkere i hele Skandinavia.

Dette er historien til Mittanbud

2009: Mittanbud blir lansert!


Den digitale markedsplassen Mittanbud ble lansert 10. mai 2009.


Målet med Mittanbud var å knytte sammen forbrukere som trengte hjelp med oppussing, med håndverkere som ønsket oppdrag.


I starten ble 1600 håndverksbedrifter med på tjenesten. Med god hjelp fra VG og Schibsted begynte også jobbene å tikke inn. Med annonser på TV og på VG fikk Mittanbud muligheten til å markedsføre tjenesten mot et stort antall nordmenn.


Anbudstorget var allerede en etablert tjeneste på denne tiden, men med VG og Schibsted på laget, ble Mittanbud en større tjeneste for håndverksjobber allerede tidlig på høsten i 2009.



Hvem startet Mittanbud?


Håvard Bungum startet selskapet og har vært den viktigste pådriveren for utviklingen Mittanbud har hatt. Han er administrerende direktør for selskapet, og brenner hver dag for at forbrukere og håndverksbedrifter skal få jobben gjort.


Jon Christopher Vollar har vært med på å bygge Mittanbud fra start. Han startet som ekstern konsulent for å styrke kompetansen på plattformen som skulle bygges. Vollar har høy kompetanse på utvikling, IT, systemarkitektur og sikkerhet, og er CTO i Mittanbud.

Frode Mikal Kværner-Ludvigsen er Håvards første ansatte. Frode har hatt ansvaret for design og nettside på Mittanbud de første årene, og har jobbet mye med design.


2012 - 2016: Konkurrenter, sammenslåing og et styrket varemerke


Finn Oppdrag ble opprettet i 2010. Etter noen år med parallell virksomhet, ble Finn Oppdrag i 2016 slått sammen med Mittanbud. Bakgrunnen for sammenslåingen var at Schibsted eide både Finn.no og Mittanbud, og det var ikke lenger hensiktsmessig å drive to konkurrerende tjenester i samme marked.


Gjennom sammenslåingen sikret Schibsted en sterkere satsing på Mittanbud ved å samle ressursene, og ytterligere heve kvaliteten på tjenesten for både forbrukere og håndverksbedrifter.



2011 - 2017: Schibsted kjøper seg inn i Servicefinder


Servicefinder ble startet i Sverige i 2006 som en formidlingstjeneste for håndverksoppdrag. I 2011 begynte Schibsted å kjøpe seg inn i selskapet, og i 2017 fullførte de oppkjøpet.

I 2017 ga Schibsted ansvaret for Servicefinder til Mittanbud. Målet var klart: rydde opp etter tidligere eiere, og å bygge opp igjen tilliten blant svenske håndverksbedrifter. Siden da har Mittanbud jobbet systematisk for å gjøre Servicefinder til en trygg, redelig og verdifull tjeneste. Servicefinder fortsetter å utvikle seg. Nå er Servicefinder en populær tjeneste i Sverige, som fungerer akkurat som Mittanbud i Norge.



2022: Remppatori blir lansert i Finland!


Med utviklingen av den tekniske plattformen i perioden 2016 til 2020, hadde Mittanbud bygget en løsning som i større grad lot seg internasjonalisere. Det var ikke en tydelig digital markedsplass for håndverkere i Finland, og derfor falt valget på nabolandet.


Schibsted har vært tilstede med Tori.fi og Oikotie i Finland siden 2009, og stilte deres finsktalende innholdsteam til disposisjon, slik at vi raskt fikk på plass en plattform, og ikke lenge etter fulgte våre første ansettelser til kontoret i Helsinki.

Remppatori ble lansert på sensommeren i 2022, og har hatt en jevn vekst siden starten. I 2025 har Remppatori flere ansatte ved kontorene i Helsinki, over 1000 bedrifter som abonnerer på tjenesten og vil formidle over 17 000 håndverksoppdrag i 2025



2022: Mittanbud kjøper 3byggetilbud i Danmark!


Med ønske om videre vekst i Skandinavia kjøpte Mittanbud Marketplaces (den gang Schibsted SMB AS) opp 3byggetilbud.dk. 3byggetilbud var allerede etablert som markedsledende i Danmark, med et fokus på større oppdrag. Mittanbud var allerede en godt etablert aktør for små og mellomstore oppdrag, og derfor utfylte selskapene hverandre godt.



2023: 3byggetilbud Match lanseres i Danmark


3byggetilbud sitt hovedfokus har alltid vært på større oppdrag. 3byggetilbud Match ble derfor lansert for å kunne formidle små og mellomstore oppdrag i Danmark også, med Mittanbud sin plattform. 3byggetilbud Match er en helt lik tjeneste som Mittanbud, hvor privatpersoner kan legge ut en jobb og få tilbud fra flere håndverkere som de kan sammenligne før de velger en bedrift.


2024: Mittanbud XL blir lansert i Norge


7. desember 2024 lanserte Mittanbud tjenesten Mittanbud XL. Tjenesten bygger på tidligere testing med Prosjekt+, men også med læring fra 3byggetilbud.


Mittabud XL tilbyr hjelp fra en prosjektkonsulent gjennom hele prosjektet. De setter seg inn i hva oppdragsgiver ønsker å oppnå, og basert på dette finner og kvalitetssikrer de tre bedrifter for oppdraget til vurdering.



2024: Schibsted blir til Schibsted News Media og Schibsted Marketplaces (Vend)


Schibsted valgte i slutten av 2023 å splitte selskapet i to deler: Nyhetssiden av Schibsted skulle tilbakeføres til Tinius-stiftelsen, mens de kommersielle aktørene skulle fortsette som et børsnotert aksjeselskap.


Salget av Schibsted News (nå Schibsted) til Tinius og splittelsen av selskapene ble gjennomført sommeren 2024. Og i mai 2025 skiftet selskapet navn til Vend.



2025: Mittanbud Marketplaces oppstår


Schibsted Norge SMB AS endrer navn til Mittanbud Marketplaces og er en paraplyorganisasjon for Mittanbud, Servicefinder, 3byggetilbud og Remppatori.



Publisert 02. juni 2025, 17:00

Oppdatert 04. aug. 2025, 11:32