Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om alt fra hvordan tjenesten fungerer til hvordan du får best utnytte av Mittanbud.

Ofte stilte spørsmål
Startguide

Om Mittanbud

Q: Hva er Mittanbud?

A: Mittanbud er den største anbudstjenesten i Norge. Hvert år legges det ut 250 000 jobber på tjenesten.


Tjenesten eies av Schibsted, og ble startet i 2009.


Som bedrift kan du registrere deg, og få tilgang til jobber som er relevante for din bransje.


Q: Hvilke typer jobber finnes på Mittanbud?

A: På Mittanbud finnes et variert utvalg av jobber, som varierer i størrelse. Det er dermed stor sannsynlighet for at din bedrift vil finne jobber som passer deres kompetanse og ressurser.



Slik fungerer Mittanbud for din bedrift

Q: Hva er forskjellen mellom Jobbpakken og Grunnpakken?

A: Grunnpakken må ligge i bunn i hver løsning hos Mittanbud. Denne pakken inkluderer:

  • Profilsiden din
  • Onboarding
  • Digitale kontrakter
  • 1 til 1 jobber
  • Evalueringer av din bedrift

Jobbpakken gir deg mulighet til å svare på jobbene på Mittanbud. Pakken gir deg x antall klipp. Standarden er 15, 30 og 50 klipp, men kan tilpasses den enkeltes bedrift sitt behov. Det er spesifisert hvor mange klipp det koster å låse opp hver jobb. De aller fleste jobber koster 1 klipp.


Q: Hvor finner jeg innstillinger?

A: Når du er innlogget finner du innstillinger ved å trykke på logoen din oppe til høyre.


I innstillinger kan du blant annet endre firmainformasjon og arbeidstyper. Dersom du trykker på “profilside” kan du endre hvordan bedriftens profilside vises fram til kundene.



Q: Hvordan kan min bedrift motta jobber på Mittanbud?

A: Når du registrerer din bedrift ringer vi deg for å få mer informasjon, og gir tilbud på et passende abonnement. Når du har fått en bruker ringer vi deg opp igjen for å guide deg gjennom tjenesten.



Q: Kan jeg endre geografisk område selv? Koster det noe?

A: Ja, du kan endre geografisk område selv. Trykk på logoen din oppe til høyre, og deretter “jobbsøk”. Her kan du legge til eller fjerne kommuner i de fylkene som ble registrert da du signerte din avtale. Om du ønsker å legge til eller fjerne fylker må du ta kontakt med oss.


Du vil ikke få noen ekstra kostnader hvis du endrer geografisk område for din bedrift.


Q: Kan jeg få hjelp til å vinne jobber?

A: Mittanbud har flere dyktige folk som kan hjelpe din bedrift med å lykkes på tjenesten. Når du har registrert din bedrift på Mittanbud, tar vi kontakt for å hjelpe deg med å komme i gang.



Q: Hvordan kan jeg vinne flere jobber?

A: Det er flere faktorer som påvirker om din bedrift vinner jobber på Mittanbud. Noen forbrukere velger bedrift basert på pris, mens andre foretrekker å gå gjennom evalueringer først.


Uansett er det viktig at din bedrift opptrer profesjonelt i møte med nye prosjekter, og har en god kommunikasjon med kunden. Dette vil øke sannsynligheten for at dere vinner flere jobber.



Mittanbud tilbyr også tjenesten Spotlight, som gjør det enklere for din bedrift å sikre flere kunder. Tjenesten retter nemlig søkelyset mot din bedrift når kunder leter etter deres kompetanse!


Q: Hvordan sikrer min bedrift gode evalueringer?

A: Gode evalueringer kommer av fornøyde kunder! Gjennom godt håndverk, og en god kommunikasjon med kunden, er mye av jobben gjort.


Q: Hvorfor ble avtalen min automatisk fornyet med ett år?

A: Alle avtaler hos Mittanbud fornyes automatisk etter avsluttet avtaleperiode.


Hvis du har sagt opp avtalen og den likevel ble fornyet, kan det være at oppsigelsen ikke er registrert. Ta dermed kontakt med kundeservice for videre oppfølging.


Q: Kan jeg overføre avtalen min?

A: En overføring av avtalen til et annet firma kan være aktuelt for enkelte bedrifter som oppfyller spesifikke krav. Ta kontakt med kundeservice for å høre om dette er aktuelt for din bedrift.


Slik svarer din bedrift på jobber på Mittanbud

Q: Hva er et klipp?

A: Hver måned får du klipp du kan bruke for å svare på jobber. Hvilket abonnement bedriften din har, avgjør mengden klipp per måned. Dersom din bedrift ofte opplever å gå tom for klipp, kan det være lurt å vurdere et annet abonnement. Dette kan gjøres via Min Bedrift, eller ved å ta kontakt med kundeservice. 


Boost gjør det mulig å svare på ekstra jobber uten å bytte abonnement. Hvis din bedrift kjøper Boost får dere tilgang til ekstra klipp som varer både inneværende og neste måned.


Visste du at du ikke bruker klipp for å svare direktejobber?


Q: Blir ubrukte klipp overført til neste måned?

A: Mittanbud har ikke rollover. Klipp du ikke bruker opp i løpet av måneden, overføres ikke til den neste. Derfor er det veldig viktig å bruke opp alle klippene før måneden er over, slik at du ikke mister dem.


Q: Hva er et svar?

A: Et svar er bedriften sitt svar på jobben kunden har lagt ut. Dette er viktig for å skape et godt inntrykk av bedriften, og kan være avgjørende for om du vinner jobben. Vi anbefaler derfor å gjøre en grundig jobb når du skal svare kunden.


Q: Hva er standardsvar, og hvor finner jeg dem?

A: Et standardsvar er en mal du selv kan lage i meldingsfunksjonen på Min Bedrift. Der kan du skrive og lagre svar på jobber som ofte dukker opp, slik at du slipper å skrive et nytt svar hver gang. 


Det er viktig å huske at det ikke finnes standardjobber. Derfor er det uansett viktig å tilpasse svaret til hver kunde. Dette vil gi svaret et mer personlig preg, og gi et godt inntrykk av din bedrift.


Q: Hvorfor kan jeg ikke svare på jobber?

A: Det kan være flere grunner til hvorfor du ikke kan svare på jobber på Mittanbud:

  • Det mangler betaling. For mer informasjon kan du ta kontakt med fakturaavdelingen.
  • Bedriften din er utestengt av diverse grunner.
  • Bedriften din er registrert som konkurs i Brønnøysundregisteret.
  • Bedriften din har brukt opp de månedlige klippene.

For å kunne svare på jobber hos Mittanbud må du ha et aktivt abonnement. Hvis du har mistet tilgang til tjenesten vil dette være synlig for deg som et rødt banner i innlogget profil.


Q: Hvorfor ligger det gamle jobber ute på tjenesten?

A: En jobb ligger ute i 30 dager fra datoen den blir lagt ut. Etter dette blir jobben enten fjernet eller endret til klippfri jobb.


Q: Er det masete om jeg ringer kunden rett etter at jeg har sendt melding?

A: Dette er selvfølgelig individuelt, men vi anbefaler å ringe de kundene som har sitt telefonnummer synlig. Slik oppfølging vil gi deg raskere svar, og gjøre det enklere å avtale befaring. I tillegg vil det kunne bidra med at kunden får et godt inntrykk av din bedrift.


Betaling på Mittanbud

Q: Hvor mye koster Mittanbud?

A: For å kunne svare på jobber som blir lagt ut på tjenesten, må din bedrift kjøpe abonnement hos Mittanbud. Tilbudet skreddersys din bedrift og avhenger av:

  • Hvor i landet bedriften din holder til
  • Hvilken bransje bedriften din tilhører
  • Konkurransesituasjoner
  • Antall klipp du ønsker å ha per måned


Q: Kan jeg endre betalingsmåte?

A: Ja, det kan du. Du kan velge mellom kort og faktura.


Hvis du velger faktura blir du fakturert per kvartal. Hvis du velger betalingskort, betaler du et månedlig beløp.


Q: Hvorfor har jeg mottatt faktura?

A: Det kan være flere grunner til hvorfor du har mottatt faktura:

  • Din bedrift har valgt faktura som ønskelig innbetaling.
  • Avtalen din har blitt omgjort til faktura fordi du ikke har betalt med kort.
  • Din bedrift er registrert som slettet eller konkurs i Brønnøysundregisteret, og det er blitt sendt ut en restfaktura.

Q: Hva gjør jeg hvis kortet mitt er mistet/stjålet?

A: Ta kontakt med Mittanbud slik at vi kan slette kortet fra avtalen din (etter at du har kontaktet banken din, så klart).


Q: Hvordan registrerer jeg et nytt kort?

A: Du kan ta kontakt med fakturaavdelingen på +47 22 00 09 30, eller info@mittanbud.no så sender vi deg en link.


Q: Hvor finner jeg kvitteringer?

A: Du finner kvitteringer under innstillinger på din profilside. For å komme til innstillinger, trykker du på logoen din oppe til høyre. Du vil da finne kvitteringer til venstre i menyen.

Du kan også be fakturaavdelingen om å sende deg ditt kundesammendrag. Dette gir deg oversikt over tidligere betalinger, i tillegg til kommende betalinger.


Q: Betaler kundene for å legge ut jobb?

A: Nei, det er gratis å legge ut jobb på Mittanbud for forbrukere.


Flere spørsmål?

Fikk du ikke svar på det du lurte på? Slik kontakter du kundeservice:


E-post: info@mittanbud.no Telefon: +47 22 00 09 30


Åpningstider:

Hverdager: 09:00 - 16:00

Helg: Stengt

Helligdager: Stengt

Publisert 21. jan. 2023, 10:16

Oppdatert 15. nov. 2024, 11:40