BankID-verifisering: Slik gjør du det
Har du problemer med å BankID-verifisere bedriften din på Mittanbud? Det kan være flere årsaker til at verifiseringen ikke fungerer. Her får du en oversikt over hvorfor det kan skje, og hva du kan gjøre for å skaffe BankID.

Derfor bruker vi BankID på Mittanbud
BankID brukes for å bekrefte identiteten til alle som bruker tjenesten på en trygg og sikker måte. BankID-verifisering på Mittanbud sørger for at personen vi kommuniserer med faktisk er den som står registrert i Brønnøysundregistrene og i banken.
Dette øker sikkerheten og gjør det enklere for oss å sørge for at bedriftene på Mittanbud er seriøse aktører, og at evalueringene er gitt av ekte mennesker som har fått utført en jobb på tjenesten.
Les mer: Evalueringer på Mittanbud
Slik oppretter du BankID
For å opprette BankID må du kontakte banken din. Du må ha gyldig legitimasjon, for eksempel pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort.
Viktig: Mange banker krever at du møter opp personlig for å kunne opprette BankID.
Du trenger norsk personnummer
Du må ha et norsk personnummer for å opprette BankID. Personnummer får du når du er registrert som bosatt i Norge. Dette gjøres gjennom Skatteetaten.
Krav for å få norsk personnummer
For å få norsk personnummer må du:
- Bo, eller planlegge å bo, i Norge i minst seks måneder sammenhengende
- Melde flytting til Norge via Skatteetaten
- Møte opp hos Skatteetaten med gyldig legitimasjon og ferdig utfylt flytteskjema
Klikk her for å melde flytting til Norge
Når du er registrert som bosatt i Norge, får du automatisk et norsk personnummer. Dette gjør at du kan bestille BankID i banken du bruker.
BankID med D-nummer
Noen banker tilbyr BankID basert på D-nummer. D-nummer er et midlertidig norsk identifikasjonssummer, som du kan få av Skatteetaten.
For å få BankID med D-nummer må du møte personlig opp i banken din for å legitimere deg.Ta kontakt med banken din for å høre om de tilbyr BankID på D-nummer, og hvilke begrensninger som gjelder.
Har du problemer med å BankID-verifisere brukeren din på Mittanbud?
Har du norsk personnummer og BankID, men fortsatt problemer med å verifisere brukeren din? Ta kontakt med kundeservice på telefon +47 22 00 09 30 eller send en e-post til info@mittanbud.no. Vi hjelper deg gjerne!
Publisert 2. des. 2025, 13:14
Oppdatert 2. des. 2025, 13:27