Slik skriver du gode svar som vinner jobber
Svaret du sender på en jobb er noe av det viktigste for kunden når de skal velge bedrift. Derfor er det viktig at du svarer konkret, er hyggelig og viser forståelse for hva jobben innebærer. Her viser vi deg hvordan du gir gode svar på jobber!
Slik svarer du på jobber
Skal du vinne jobber på Mittanbud må du svare på oppdragene som legges ut. Vi anbefaler deg å bruke alle klippene du har i avtalen din hver måned, fordi disse vil ikke overføres til neste måned. Du får nye klipp den 1. hver måned.
En viktig huskeregel er at førsteinntrykket du gir kunden vil i stor grad avgjøre om du vinner jobben eller ikke. Når du svarer på en jobb på Mittanbud får kunden en e-post med beskjed om at bedriften din har svart på jobben.
5 tips til hvordan du skriver et godt svar
1. Svar raskt på jobbene du er interessert i
Ved å være tidlig ute med å svare på jobber øker du sjansen for å få jobbene du vil ha.
2. Gi et utfyllende og konkret svar på jobben
Les nøye gjennom beskrivelsen av jobben før du svarer, og sett deg inn i det kunden spør om. Skriv to til tre setninger om erfaringen bedriften din har med den typen jobb du svarer på. Et godt tips er å legge ved tidligere referanser fra tilsvarende arbeid, spesielt hvis du ikke har fått evalueringer enda.
Du kan også spørre om det er kjøpt inn nødvendige materialer og utstyr til å utføre jobben, hvis dette ikke kommer tydelig frem i jobbeskrivelsen.
3. Ha en oppdatert profilside
Kundene du sender svar til vil ofte klikke seg inn på profilsiden din. Derfor er det viktig at du gir et godt inntrykk med en oppdatert og god profilside. Bedrifter med gode profilsider vinner i snitt flere jobber.
Les mer om hvordan du lager en god profilside her.
4. Fortell når du er tilgjengelig
Spesifiser når du kan komme på befaring, og når du eventuelt kan utføre jobben. Hvis du har mulighet, kom gjerne med et par alternativer som kunden kan velge mellom.
5. Legg ved kontaktinformasjon
Pass på å få med din eller bedriftens kontaktinformasjon, slik at det er enkelt for kunden å kontakte deg.
Følg opp kunden og vis interesse
Dersom kunden ikke har svart deg i løpet av 1–2 dager, kan det være lurt å sende en ny hyggelig melding til kunden og spørre om de har hatt tid til å vurdere svaret ditt.
Dette gir kunden et positivt inntrykk av deg og bedriften din, og det viser at du er interessert!
Vær tilgjengelig og følg med fortløpende på nye jobber
Vi anbefaler å holde et øye med jobbene som legges ut, gjerne via appen Mittanbud PROFF. På denne måten kan du alltid være en av de første som svarer på oppdrag, og dermed øke sjansen for at kunden velger deg.
Ifølge vår brukerundersøkelse verdsetter kundene på Mittanbud tilgjengelighet og rask respons. Dette er lurt å huske på om du vil vinne jobben!
Last ned Mittanbud PROFF
Kundene på Mittanbud setter pris på at bedriftene svarer raskt. Last ned appen vår, så får du jobbene rett inn på mobilen når du er på farta.
Last ned Mittanbud PROFF til iPhoneLast ned Mittanbud PROFF til Android
Få tilgang på relevante jobber nær deg
Registrer bedriften din idag!
Publisert 23. jan. 2023, 12:09
Oppdatert 22. juli 2024, 14:26