Slik velger du riktig håndverker

Det er ikke alltid lett å velge riktig håndverker til oppussingsprosjektet. Hvordan skal du vite at bedriften følger loven, er kvalitetsbevisst og driver seriøst? Med noen enkle grep kan du gjøre valget mye enklere. I denne artikkelen kan du lese hva du bør gjøre for å være trygg på at du velger seriøs arbeidskraft til ditt prosjekt.

Slik velger du riktig håndverker
Startguide

Derfor bør du velge en seriøs håndverksbedrift

Det kan være fristende å betale svart når du skal pusse opp, men det er veldig mange grunner til at du skal velge en bedrift som følger gjeldende lover og regler for sin bransje.


Det finnes mange gode ressurser der ute – bruk dem!

Det er ikke bare du som tjener på å bruke en seriøs håndverksbedrift. Både privatpersoner, håndverksbransjen og samfunnet tjener på at folk velger seriøse bedrifter, blant annet fordi det reduserer arbeidslivskriminalitet, øker inntekter til fellesskapet og skaper trygghet for forbrukere.



Ved å velge en seriøs bedrift sørger du for at:


  • Du er sikret dersom det skulle oppstå feil eller skader, både under og etter prosjektet
  • Arbeidet blir dokumentert, som øker boligens verdi og gjør det enklere å selge ved et senere tidspunkt
  • Håndverkerne som jobber for deg har rettigheter og riktig lønn
  • Du ikke får medansvar for eventuelle skatter og avgifter


Har du hørt om Tettpå-veilederen?

Tettpå-veilederen er et tiltak som er satt i gang av mange ulike bransjer, interesseorganisasjoner og etater. Det er en veileder for privatpersoner som skal bygge nytt eller pusse opp hus eller hytte, hvor målet er å gjøre det enklere å ta gode valg når du skal i gang med et byggeprosjekt.

Veilederen gir en fullstendig oversikt over hva du bør sjekke og hvor du kan innhente opplysninger om håndverksbedrifter, slik at du kan være trygg på at du har valgt en seriøs håndverker til ditt prosjekt.

Tettpå-veilederen inneholder et stort utvalg ressurser og lenker som gjør det enkelt og effektivt å sjekke om du har valgt riktig bedrift til ditt prosjekt.


Vil du vite mer om Tettpå-veilederen?

Sammenlign tilbudene du får

Det kan være vanskelig å vite hvor mye prosjektet kommer til å koste, hva som må gjøres og hvilke fagfolk som eventuelt må involveres i et oppussingsprosjekt. Ved å hente inn informasjon fra flere håndverkere får du god oversikt over hva som må gjøres og et overslag på hva totalprisen vil bli.


Hent inn tilbud fra flere bedrifter

Ved å få tilbud fra flere bedrifter er det enklere å se hva som gjelder for akkurat ditt prosjekt. Enten du legger ut jobben på Mittanbud, eller forhører deg med venner og bekjente om aktuelle håndverkere, anbefaler vi alltid at du får tilbud fra minst tre-fire håndverkere. Da får du bedre oversikt over mulighetene du har, og gjør det lettere å sammenligne tilbudene du får.

Når du legger ut jobben på Mittanbud er det viktig at du tar deg tid til å beskrive jobben som skal utføres på en god og detaljert måte, og gjerne med bilder. Vi ser at jobber som er ordentlig beskrevet og har bilder, får flere svar enn de med korte beskrivelser og uten bilder.


Husk å sjekke referanser

Når jobben er lagt ut og du begynner å få svar, er det viktig at du tar deg tid til å sjekke seriøsiteten til håndverkeren eller håndverkerfirmaet. Alltid be om referanser og les evalueringer fra tidligere kunder.

Vi anbefaler spesielt at man ser etter evalueringer på jobber som ligner på det du selv skal få utført. På Mittanbud blir håndverkeren evaluert etter at en jobb er gjort – og både gode og dårlige evalueringer blir publisert på bedriftenes profilsider.


Inviter håndverkeren eller bedriften på befaring

Når du har valgt bedrifter som kan være aktuelle er det lurt å be de komme på befaring. Det er ofte nødvendig med befaring før håndverkeren kan gi et endelig pristilbud. På befaring får du mulighet til å ta en nøye gjennomgang av jobben sammen med håndverkeren. Dette er en fin mulighet til å sørge for at du og håndverkeren er enig i hva som skal utføres, og du kan stille spørsmål hvis det er noe du lurer på.




Alltid bruk fagfolk med riktig kompetanse

Mange jobber krever spesifikk kompetanse og fagfelt for å kunne utføres på en lovlig og trygg måte. Hvis arbeid som krever en viss kompetanse blir utført av noen uten fagbrev, som for eksempel rørlegger- eller elektrikerarbeid, kan du risikere å miste forsikringen dersom det oppstår skader i etterkant.



Har bedriften mesterbrev?

En god start når du skal velge hvilken håndverker du skal bruke til ditt prosjekt er å sjekke om om bedriften har mesterbrev. Et mesterbrev er en beskyttet tittel som viser at bedriften er en seriøs aktør. En håndverksmester har fag- eller svennebrev, toårig mesterutdanning og lang erfaring innen sitt fagfelt.



Er bedriften godkjent for ansvarsrett?

Sjekk om bedriften har sentral godkjenning. Det er en frivillig kvalitetsordning hvor bedriften får en godkjenning basert på kompetanse og kvalitetssikring. Sentral godkjenning viser også at bedriften driftes på en seriøs og lovlig måte.

Hvis jobben du ønsker å utføre er søknadspliktig bør du velge en håndverker som har sentral godkjenning for ansvarsrett. Hvis du er usikker på om arbeidet du ønsker å utføre er søknadspliktig kan du se på nettsidene til Direktoratet for Byggkvalitet eller sjekke plan- og bygningsloven. Du kan også spørre håndverkeren om du må sende søknad for ditt oppussingsprosjekt.


Er bedriften momsregistrert?

Finansdepartementet krever at alle foretak som omsetter for over 50 000 kroner skal registreres i momsregisteret, sende inn momsoppgaver og betale merverdiavgift. Du kan sjekke om bedriften er MVA-registrert på bedriftens profilside på Mittanbud, eller ved å søke opp bedriften i Brønnøysundregistret. Her kan du også sjekke om virksomheten er registrert i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret.


Er bedriften i Brønnøysundregisteret?

I Norge er alle bedrifter lovpålagt å registrere seg i Brønnøysundregistret. Du kan enkelt sjekke om bedriften er registrert på brreg.no. Hvis du ikke finner bedriften i Brønnøysundregisteret bør du velge noen andre til å hjelpe deg med ditt prosjekt. For å minimere sannsynligheten for at bedriften driver svart kan du be om en skatteattest.

Har du en bedrift og ønsker en skatteattest du kan vise til kunder? 


Klikk her for å bestille attest fra Skatteetaten

Sjekk bedriftens økonomi

Hvis du skal gjennomføre et større oppussingsprosjekt er det lurt å sjekke håndverkerens økonomi, i tilfelle det skulle oppstå uforutsette problemer senere. På proff.no kan du søke opp bedriften og få en enkel oversikt over bedriftens økonomiske situasjon.

Er bedriftens økonomi dårlig kan det være fornuftig å styre unna, blant annet fordi bedrifter med med dårlig økonomi ofte ønsker forskuddsbetaling.



Skriv alltid kontrakt med håndverkeren

Alle seriøse håndverkere vil be om å skrive kontrakt med kunden for den jobben som skal utføres.



Alltid betal hvitt for håndverkertjenester

Det kan koste deg dyrt hvis du faller for fristelsen og betaler svart. Da risikerer du å bli stående igjen uten noen former for garanti eller reklamasjonsrett dersom noe går galt, og forsikringsselskapet kan nekte å betale erstatning.

Ved å handle hvitt bidrar du også til et godt arbeids- og næringsliv der forbrukere og arbeidstakere har gode rettigheter, og bedrifter konkurrerer på like vilkår. Når du betaler hvitt bidrar du også med penger til fellesskapet, som fordeles på for eksempel veier, skoler og helsetjenester.

Handler du hvitt kan du kreve å få kontrakt, betale via bank og dokumentasjon på arbeidet som er utført. Vi anbefaler ferdig alltid å få en faktura på arbeid utført. Sjekk at fakturaen oppfyller kravene i bokføringsloven. Når du betaler via en bank slipper du å risikere å bli gjort medansvarlig for manglende innbetaling av skatt og avgift.



Få alltid dokumentasjon på utført arbeid

Når arbeidet er utført bør du ta vare på dokumentasjonen fra håndverkeren som viser hva som har blitt utført. Ikke bare gir det en ekstra sikkerhet dersom noe skulle skje senere, det er også verdifull informasjon ved et boligsalg eller hvis du skal pusse opp ved et senere tidspunkt.

Mange bedrifter og privatpersoner bruker Boligmappa. Her kan du samle all dokumentasjon på boligen på én plass. Boligmappa er koblet opp mot Eiendomsregisteret, og informasjonen som lagres om boligen overføres til nye eiere dersom du skal selge.

Alle boliger har en boligmappe, og det er gratis å bruke for privatpersoner. Hvis håndverksbedriften bruker Boligmappa kan du be de legge inn informasjonen for deg. Hvis ikke kan du enkelt legge det inn selv.

Publisert 20. feb. 2023, 18:05

Oppdatert 09. jan. 2024, 11:01