Svare på jobb

Slik skriver du gode svar som vinner jobbene

Svaret du sender på en jobb er noe av det viktigste for kunden når de skal velge bedrift. Du må svare konkret på jobben, være hyggelig og vise forståelse for hva jobben innebærer. Her viser vi deg hvordan du gir gode svar på jobber.

Svare på jobber

Skal du vinne jobber via Mittanbud må du svare på jobbene som legges ut. Vi anbefaler deg å bruke alle klippene du har i avtalen din hver måned, disse får du ikke med deg videre til neste måned. Du vil få nye klipp den 1. hver måned.

En viktig huskeregel er at førsteinntrykket du gir kunden er med på å avgjøre om du vinner jobben. Når du svarer på en jobb på Mittanbud får kunden en e-post med beskjed om at din bedrift har svart på jobben. Kunden går så inn på Mittanbud og leser svaret. Alternativt kan kunden se svaret og svare i Mittanbud-appen.

Dette bør du tenke på når du svarer på en jobb:

1. Svar konkret på jobben:

Det er ikke nok å si at du kan gjøre jobben. Les nøye gjennom beskrivelsen av jobben før du svarer, og sett deg inn i det kunden spør om. Ved å vise interesse for jobben viser du at du har forstått hva kunden etterspør. Svar alltid på spørsmål kunden har i svaret ditt. Har du med et prisforslag, bør du også presisere hva dette inkluderer.

2. Svar raskt:

Ved å være tidlig ute med å svare på jobber øker du sjansen for å få jobbene du vil ha. I tillegg bør du svare så fort du kan når du har en dialog med kunden. Med appen vår får du nye jobber rett i lomma, og du kan enkelt svare på jobbene mens du er på farta. Appen finnes til både Android og iPhone – helt kostnadsfritt.

3. Ha en oppdatert profilside:

Kundene du svarer klikker seg ofte inn på profilsiden din. Derfor er det viktig at du gjør et godt inntrykk med en oppdatert og god profilside. Bedrifter med gode profilsider vinner i snitt flere jobber.

4. Fortell hva din bedrift er gode på:

Skriv to-tre setninger om erfaringen du og bedriften din har med den type jobb du svarer på. Undersøkelser viser at kunder på Mittanbud er opptatt av trygghet, kvalitet og punktlighet.

5. Fortell når du er tilgjengelig:

Spesifiser når du kan komme på befaring, og når du eventuelt kan utføre jobben. Hvis du har mulighet, kom gjerne med et par alternativer.

6. Tilpass svarene dine:

Det er viktig å svare på det kunden spør om, ikke send samme svar på alle jobber. Bruker du en mal fra standardsvarene, bør du også tilpasse svaret.

7. Legg ved kontaktinformasjon:

Pass på å få med din eller bedriftens kontaktinformasjon, slik at det er enkelt for kunden å kontakte deg.

8. Begynn og avslutt svaret på en hyggelig måte:

Start svaret med en hyggelig hilsen, for eksempel et "Hei". Avslutt gjerne svaret med "Med vennlig hilsen", etterfulgt av navnet ditt.

Eksempel på svar:

Husk å gjøre egne justeringer, og bruk gjerne teksten under til inspirasjon!

Hei Jeanette,

Jeg viser til jobben din på Mittanbud om å bygge ny platting. Vi i Test Profil AS er interessert i å hjelpe deg med dette!

Vi har over 12 års erfaring fra bransjen og bred kompetanse med lignende jobber. Plattinger er noe vi ofte bygger, og jeg tror vi kan gjøre en god jobb hos deg. Sjekk gjerne våre referanser på Mittanbud.

Vi vil gjerne høre mer om jobben, når ønsker du å få den utført? Vi kan gjerne komme på en uforpliktende befaring - når passer det best for deg?

Vil også informere om at vi dokumenterer alt vi gjør, for din sikkerhet.

Ser frem til å høre fra deg for nærmere avtale :)

Med vennlig hilsen

Tor Torsen
Daglig leder i Test Profil AS.


Du kan også spørre om det er kjøpt inn nødvendige materialer og utstyr til å utføre jobben, hvis dette ikke kommer tydelig frem i jobbeskrivelsen. Et godt tips er også å legge ved tidligere referanser fra tilsvarende arbeid, spesielt hvis du ikke har fått evalueringer enda.

Dersom kunden ikke har svart deg i løpet av 1–2 dager, kan det være lurt å sende en ny hyggelig melding til kunden og spørre om han eller hun har hatt tid til å vurdere svaret ditt. Dette kan gi kunden et positivt inntrykk av deg og din bedrift, og det viser at du er interessert! Du bør heller ikke komme med en satt pris før du har vært på befaring, og vet akkurat hva jobben innebærer.

Vi anbefaler på det sterkeste å holde et øye med jobbene som legges ut, gjerne via vår app som gjør alt mer tilgjengelig i hverdagen. På denne måten kan du alltid være en av de første som svarer på oppdrag, og dermed øke sjansen for at kunden velger deg. Ifølge vår brukerundersøkelse verdsetter dessuten kundene på Mittanbud tilgjengelighet og rask respons.

Last ned Mittanbud-appen!

Kundene på Mittanbud verdsetter at bedriftene svarer raskt. Last ned appen vår, så får du jobbene rett inn på mobilen når du er på farta. På denne måten kan du svare kjapt og enkelt!

Last ned appen til iPhone

Last ned appen til Android