Tips og råd

Slik vinner din bedrift flere jobber

Etterspørselen etter dyktige håndverkere har aldri vært større. Men hvordan vinner din bedrift jobber i konkurranse med hundrevis av andre aktører?

Spørsmålet har ikke ett fasitsvar. Svarene du får vil variere fra hvem du spør. Noen forbrukere velger håndverkere kun basert på pris, andre er mer opptatt av inntrykket de får på befaring, mens andre igjen legger mest vekt på referanser.

Mittanbud formidler årlig over 200 000 jobber. Våre undersøkelser viser at håndverkere som tar kunden på alvor, forstår jobben som skal gjøres, og fremstår som seriøs på befaring, er de som vinner flest jobber.

Her er vår guide til hvordan du vinner flere jobber på Mittanbud.

1. Lag en ordentlig profilside

Mange håndverkere undervurderer betydningen av en god profilside på Mittanbud. Dette er bedriftens ansikt utad og ofte kundenes første møte med bedriften.

En god profilside gir forbrukerne informasjon om bedriften, hva slags jobber de utfører og har utført, referanser fra kunder, bilder av jobber de har gjort, hvilke sertifiseringer de besitter og hvem som jobber i selskapet.

Bedrifter med ordentlige profilsider vinner i snitt flere jobber enn de som kun har minimumsinformasjon.

Eksempel på en god profilside: Byggmester B.O.B

2. Svar utfyllende

Skal du få jobber på Mittanbud må du svare på jobbene som legges ut. Men det å svare er ikke nok i seg selv. Bedrifter som bruker tid på å utvikle gode standardsvar eller tar seg tid til å svare utfyllende på jobbene som legges ut, vinner i snitt flere oppdrag enn de som kun svarer: “vi kan ta jobben” eller andre korte svar.

Et godt svar viser at bedriften er interessert i jobben, hvorfor jobben passer for akkurat dem - gjerne med referanser til lignende oppdrag, og et spørsmål om når det passer å komme på befaring. Er det noe som ikke er helt klart i beskrivelsen av jobben, kan det være greit å stille et spørsmål eller to om selve jobben som skal gjøres. Dette viser interesse og at man tar jobben på alvor.

Våre undersøkelser viser at det som er viktigst for forbrukeren når de velger håndverker, er hvor raskt de får svar, hvordan svarene er, og hvordan de opptrer på befaring. Bruk derfor litt tid på å gi gode svar, det vil gi resultater.

LES OGSå:Vestby Elektro: Vi har fått veldig mye igjen for å bruke Mittanbud aktivt

3. Befaring

På større jobber er en befaring nødvendig. Befaring er første fysiske møte mellom bedrift og oppdragsgiver, og i svært mange tilfeller det avgjørende møte når forbrukeren til slutt skal velge bedrift.

Alt henger sammen - fra profilside til befaring, og derfor ser vi at bedrifter som tenker at befaringen starter allerede når man svarer på jobben har en fordel. Gjør en klar avtale med kunden og hold deg til den. Det finnes ikke noe mer irriterende for en forbruker enn håndverkere som ikke møter opp til avtalt tid - spesielt hvis man har tatt seg fri fra jobb for å møte håndverkeren.

Selv om du har gjort en avtale, kan det være greit å bekrefte denne på nytt dagen før befaringen skal gjennomføres. Da risikerer man i mindre grad å komme til tomt hus, og forbrukeren får nok en bekreftelse på at bedriften er seriøs.

LES OGSå: Byggmester Hetland: Byggmesteren som bygde opp sitt eget firma med Mittanbud

Det finnes mange oppskrifter på hvordan man gjennomfører selve befaringen, og det som fungerer for din bedrift fungerer ikke nødvendigvis for andre. Tilbakemeldingene fra de som bruker Mittanbud, viser likevel at bedrifter som tar befaring på alvor og fremstår som seriøse, er de som oftest blir valgt. Det er dine kunder du skal gi den best mulige opplevelsen. Så om du tester og trener på å gjøre en enda bedre befaring, kan det gi deg høyere pris og flere tilslag!

Men hvordan fremstå på befaringen?

Du ringer på, det åpnes opp og ditt fokus er å finne ut hvordan du kan løse kundens behov best mulig. Det er når du går sammen med kunden på befaringen at du bygger tillit. Bare vær avslappet, still spørsmål og fokuser på kundens behov. Opptre som ekspert og gi råd som hjelper kunden til å velge de beste løsningene.

Din jobb er å overbevise kunden om at din bedrift er den beste til å gjøre jobben, og ikke minst skape tillit. Klarer du det er sjansen for at det er din bedrift som blir valgt stor.

4. Tilbud

Har du en god profilside, svart utfyllende på jobben som er lagt ut, og viser at du er en seriøs bedrift som tar oppdraget og kunden på alvor, gjenstår det kun å komme med et tilbud. Akkurat som i de tre punktene over handler det her om å skape tillit og gi et best mulig inntrykk.

Et godt tilbud er detaljert og lett for kunden å forstå. Har du mulighet til å for eksempel detaljere tilbudet ned i pris på materiell, arbeid og varighet, er det lettere for kunden å forstå prisen du gir. Og en kunde som forstår deg er som regel til din fordel.

Det viktigste er imidlertid at tilbudet står i stil til det du allerede har gjort for at jobben skal bli din. Mer kan du ikke forvente av deg selv. Vil kunden ha tilbud fra flere er det greit. Sier de at de går for noen andre, kan du jo spørre om grunnen. Det kan lære deg noe eller avklare eventuelle misforståelser.

Det er ikke hva du gjør, men hvordan du gjør det som teller. Om du er opptatt av å løse kundens behov, og i tillegg har gitt en rettferdig pris, ja, så er sannsynligheten stor for at du får et JA!!