Slik skriver du gode svar som vinner jobber

Svaret du sender på en jobb er noe av det viktigste for kunden når de skal velge bedrift. Derfor er det viktig at du svarer konkret på jobben, er hyggelig og viser forståelse for hva jobben innebærer. Her viser vi deg hvordan du gir gode svar på jobber!

Slik skriver du gode svar som vinner jobber
Startguide

Slik svarer du på jobber

Skal du vinne jobber på Mittanbud må du svare på jobbene som legges ut. Vi anbefaler deg å bruke alle klippene du har i avtalen din hver måned, disse får du ikke med deg videre til neste måned. Du vil få nye klipp den 1. hver måned.

En viktig huskeregel er at førsteinntrykket du gir kunden vil i stor grad avgjøre om du vinner jobben eller ikke.

Når du svarer på en jobb på Mittanbud får kunden en e-post med beskjed om at bedriften din har svart på jobben.





Dette bør du tenke på når du svarer på en jobb


1. Svar konkret på jobben

Det er ikke nok å si at du kan gjøre jobben. Les nøye gjennom beskrivelsen av jobben før du svarer, og sett deg inn i det kunden spør om.

Ved å vise interesse for jobben viser du at du har forstått hva kunden etterspør. Svar alltid på spørsmål kunden har stilt i svaret ditt. Har du med et prisforslag, bør du også presisere hva dette inkluderer.


2. Svar raskt

Ved å være tidlig ute med å svare på jobber øker du sjansen for å få jobbene du vil ha. I tillegg bør du svare så fort du kan når du har en dialog med kunden.


Med appen vår får du nye jobber rett i lomma, og du kan enkelt svare på jobbene mens du er på farta. Appen finnes til både Android og iPhone – helt kostnadsfritt.


3. Ha en oppdatert profilside

Kundene du sender svar til vil ofte klikker seg inn på profilsiden din. Derfor er det viktig at du gjør et godt inntrykk med en oppdatert og god profilside. Bedrifter med gode profilsider vinner i snitt flere jobber.


4. Fortell hva din bedrift er gode på

Skriv to til tre setninger om erfaringen bedriften din har med den type jobb du svarer på. Undersøkelser viser at kunder på Mittanbud er opptatt av trygghet, kvalitet og punktlighet.


5. Fortell når du er tilgjengelig

Spesifiser når du kan komme på befaring, og når du eventuelt kan utføre jobben. Hvis du har mulighet, kom gjerne med et par alternativer som kunden kan velge mellom.


6. Tilpass svarene dine

Det er viktig å svare på det kunden spør om, ikke send samme svar på alle relevante jobber. Bruker du en mal fra standardsvarene dine, bør du også tilpasse svaret.


7. Legg ved kontaktinformasjon

Pass på å få med din eller bedriftens kontaktinformasjon, slik at det er enkelt for kunden å kontakte deg.


8. Begynn og avslutt svaret på en hyggelig måte

Start svaret med en hyggelig hilsen, for eksempel et "Hei". Avslutt gjerne svaret med "Med vennlig hilsen", etterfulgt av navnet ditt.



Eksempel på svar:

Husk å gjøre egne justeringer, og bruk gjerne teksten under til inspirasjon!


Hei Jeanette,


Jeg viser til jobben din på Mittanbud om å bygge ny platting. Vi i Test Profil AS er interessert i å hjelpe deg med dette!


Vi har over 12 års erfaring fra bransjen og bred kompetanse med lignende jobber. Plattinger er noe vi ofte bygger, og jeg tror vi kan gjøre en god jobb hos deg. Sjekk gjerne våre referanser på Mittanbud.


Vi vil gjerne høre mer om jobben, når ønsker du å få den utført? Vi kommer gjerne på en uforpliktende befaring – når passer det best for deg?


Vil også informere om at vi dokumenterer alt vi gjør, for din sikkerhet.

Ser frem til å høre fra deg for nærmere avtale.

Med vennlig hilsen


Tor Torsen

Daglig leder i Test Profil AS.





Dette kan du inkludere i svaret ditt

Du kan også spørre om det er kjøpt inn nødvendige materialer og utstyr til å utføre jobben, hvis dette ikke kommer tydelig frem i jobbeskrivelsen. Et godt tips er også å legge ved tidligere referanser fra tilsvarende arbeid, spesielt hvis du ikke har fått evalueringer enda.



Følg opp kunden og vis interesse

Dersom kunden ikke har svart deg i løpet av 1–2 dager, kan det være lurt å sende en ny hyggelig melding til kunden og spørre om han eller hun har hatt tid til å vurdere svaret ditt.

Dette gir kunden et positivt inntrykk av deg og bedriften din, og det viser at du er interessert! Du bør heller ikke komme med en satt pris før du har vært på befaring, og vet akkurat hva jobben innebærer.



Vær tilgjengelig og følg med fortløpende på nye jobber

Vi anbefaler på det sterkeste å holde et øye med jobbene som legges ut, gjerne via appen vår. På denne måten kan du alltid være en av de første som svarer på oppdrag, og dermed øke sjansen for at kunden velger deg.


Ifølge vår brukerundersøkelse verdsetter kundene på Mittanbud tilgjengelighet og rask respons. Dette er lurt å huske på om du vil vinne jobber!



Last ned Mittanbud-appen

Kundene på Mittanbud verdsetter at bedriftene svarer raskt. Last ned appen vår, så får du jobbene rett inn på mobilen når du er på farta. På denne måten kan du svare kjapt og enkelt!


Last ned appen til IphoneLast ned appen til Android



Publisert 23. jan. 2023, 12:09

Oppdatert 06. feb. 2024, 12:03