Brukerundersøkelsen 2020: Kundene er mer fornøyde, men bedriftene må svare bedre.

Brukerne av Mittanbud er mer fornøyde med bedriftene på tjenesten enn noen gang – men ønsker seg litt mer respons fra bedriftene.

Av Claudia Caroline Bajek


Sist oppdatert: 10. nov. 2020 16:08

Sammenligning av resultatene fra brukerundersøkelsen. Sertifikater og godkjenninger, evalueringer og inntrykk på berfaring er viktig for kundene.

Vi har spurt over 1350 brukere om hva de mener om Mittanbud og bedriftene på tjenesten. Og svarene er ikke til å misforstå. Rett fagkunnskap og nødvendige sertifiseringer og godkjenner er det aller viktigste for kundene.

Men også førsteinntrykket bedriftene gir på befaring og evalueringer fra tidligere kunder veier tungt når kundene til slutt skal velge bedrift.

– Jeg har sagt det før og sier det igjen. Kvalitet har ikke gått av moten. Det er alltid en fordel å være en bedrift med fagkompetanse, sier daglig leder i Mittanbud, Håvard Bungum.

Kvalitet er viktigere enn pris, også i år

Myten om at brukerne av Mittanbud kun er opptatt av pris når de velger bedrifter slås kraftig i hjel av undersøkelsen. For fjerde gang på rad oppgir brukerne av tjenesten at kvalitet er viktigere enn pris. Det gleder Bungum.

– Vi har over tid sett at bedrifter som viser forståelse for oppdragene, og som er aktive med løsninger og forslag, er de som vinner flest prosjekter, sier Bungum.

85% av de spurte svarer også at bedriftens tilgjengelighet er viktig for valget av bedrift.

Det er alltid en fordel å være en bedrift med fagkompetanse.
Håvard Bungum ,
Daglig leder, Mittanbud

Les også:

Nye tall Skatteetaten: Færre enn noensinne handler svart

Les også:

Nye tall Skatteetaten: Færre enn noensinne handler svart

Når det kommer til oppussing har de færrsete blitt påvirket av koronasituasjonen i 2020.

Covid-19 har ikke påvirket i særlig stor grad

Mange var spente på hvordan koronaviruset ville påvirke oppussingsaktiviteten hos norske forbrukere. Men koronasituasjonen ser ikke ut til å ha påvirket nevneverdig.

Fire av fem oppgir i undersøkelsen at koronasituasjonen ikke har påvirket deres valg om å pusse opp. De som imidlertid svarer at korona har påvirket valget deres, hører hjemme i to grupper:

  • De som har fått bedre tid og økonomi, og derfor velger å pusse opp.
  • De som er redd for smitte, og dermed velger å utsette prosjektet til senere.

Svarene fra undersøkelsen stemmer godt overens med Mittanbuds veksttall for 2020, der veksten i antall jobber fra mars til oktober har vært på nesten 20 prosent.

Mittanbud har kommet for å bli – og blir brukt

Brukerne av Mittanbud er fornøyde med hjelpen de får av bedriftene på Mittanbud. 3 av 5 svarer at de har brukt Mittanbud minst en gang tidligere, og over halvparten svarer at det er veldig sannsynlig at de kommer til å bruke tjenesten igjen.

– Dette er gode nyheter for bedriftene, og betyr at Mittanbud er en tjeneste som er kommet for å bli brukt av kunder over hele landet - også i fremtiden, sier Bungum.

Flesteparten oppgir at de fikk passe mange svar, men en stor andel mener de fikk for få svar på jobbene sine.

Mange ønsker seg litt mer aktive bedrifter

Av ting brukern av Mittanbud mener kan bli bedre, trekkes særlig frem antall svar fra bedrifter på jobbene de legger ut. I år er det en liten økning i antall kunder som svarer nettopp dette.

2 av 5 sier de fikk for få svar på jobben de la ut. Dette overrasker ikke Bungum.

– Her vil det alltid være en liten interessekonflikt mellom bedriftene og forbrukerne. Mens bedriftene vil ha minst mulig konkurranse ønsker forbrukerne flest mulig svar for å få et best mulig beslutningsgrunnlag.

Kundene på Mittanbud er imidlertid i år mer fornøyde med kvaliteten på svarene de får på jobbene sine. Der kundene i 2019 ga svarene fra bedriftene en snittscore på 3,9 gir de i år en snittscore på 4,1.

– Ingenting gleder meg mer enn at bedriftene har blitt flinkere til å kommunisere med kundene på nett. Jeg håper denne utviklingen bare fortsetter de neste årene, avslutter Bungum.