– Vi har fått mye igjen for å bruke Mittanbud

Nesten samtidig som Vestby Elektro-Service etablerte avdelingskontor i Moss, ble Mittanbud lansert som en tjeneste for håndverkere. Det skulle vise seg å passe Vestby Elektro-Service veldig bra.

– Vi har fått mye igjen for å bruke Mittanbud
Referanser

– Evalueringene på Mittanbud er ikke bare viktige for kundene når de skal velge bedrift. Montørene våre har også veldig stor nytte av å få tilbakemelding på jobben de utfører – særlig når de har gjort en god jobb.


Ordene kommer fra Håkon Eriksen. Han er serviceleder i Vestby Elektro-Service, en bedrift med over 40 ansatte. Firmaet har eksistert helt siden 1961 og har i alle år vært lokalisert i Vestby. For noen år siden diskuterte ledelsen tanken om utvide nedslagsfeltet litt.


Resultatet ble et lite avdelingskontor i Moss.

Håkon Eriksen, serviceleder i Vestby Elektro-Service. Foto.

– Vi oppdaget fort at her er det jo massevis av kunder som etterspurte vår kompetanse, sier serviceleder i Vestby Elektro-Service, Håkon Eriksen om Mittanbud.

Foto: Mittanbud


En ideell fremgangsmåte for å skaffe nye kunder

– Her er vi tettere på kundene i Østfold som vi gjerne ville nå, sier Eriksen.


Nesten samtidig som Vestby Elektro-Service etablerte avdelingskontor i Moss, ble Mittanbud lansert som en tjeneste for håndverkere. Det skulle vise seg å passe Vestby Elektro-Service veldig bra.


– Vi dro veldig nytte av denne anbudstjenesten, fordi vi ikke hadde noe kundegrunnlag i Moss-distriktet fra før. Vi oppdaget fort at her er det jo massevis av kunder som etterspurte vår kompetanse. Også var det veldig enkelt og greit å kunne gå igjennom mailen om morgenen, sile ut de jobbene på Mittanbud som var av interesse for oss – og svare på dem. For oss viste dette seg å være en ideell fremgangsmåte for å skaffe nye kundekontakter i nye områder, sier Eriksen.




Et godt verktøy hvis man bruker det riktig

I starten svarte Håkon Eriksen på omtrent alle jobbene som dukket opp. Men han erfarte ganske raskt at det ikke var den beste måten å bruke Mittanbud på.


– Etter hvert lærte vi å sjekke litt nøyere hva jobbene gikk ut på, og luket bort de vi egentlig ikke var så interessert i. Faktisk ganske perfekt å kunne sitte sånn og "shoppe" litt.


Hvordan bruker dere Mittanbud i dag?


– Når man har vært på Mittanbud en stund, lærer man seg å bruke det aktivt som et godt verktøy. Det holder ikke å bare slenge innom en gang i blant. I perioder har vi mer enn nok å gjøre, og da bruker vi Mittanbud til å sjekke om det dukker opp noen virkelige godbiter, og så hiver vi oss på det.

Håkon Eriksen prater i telefonen. Foto.

Som serviceleder bruker Håkon Eriksen mye av dagen i telefon.

Foto: Mittanbud


Hengte opp evalueringene på kontorveggen

Evalueringene og muligheten for å gi bedrifter stjerner, er selve kjernen i Mittanbud for kundene. Det er kun personer som har lagt ut jobb på Mittanbud som kan evaluere bedriften, og på denne måten sikrer man at evalueringene er ekte.


Bedrifter med gode evalueringer og mange stjerner har større sjanse for å vinne jobber enn de med dårlige evalueringer. Dette bekrefter også Håkon Eriksen. Han forteller at for Vestby Elektro-Service har evalueringene også en annen verdi, som har betydd mye internt i bedriften.


– Vi får veldig mye gode tilbakemeldinger fra kundene. Men vi får også kritikk, som vi kan svare på hvis vi mener at den er uberettiget. Evalueringene bruker vi også aktivt overfor de ansatte. De går helt uten filter fra meg, direkte ut til montøren som har vært hos kunden, forteller Eriksen.


– Er det noe montører og håndverkere generelt mangler, så er det nemlig tilbakemeldinger – særlig når de har har gjort en god jobb. Montørene våre har veldig nytte av evalueringene, for da kan de se at – ja, jeg er faktisk god i jobben min. Å bruke evalueringene aktivt som et internt styringsverktøy har blitt viktig for oss.


I starten printet Eriksen ut evalueringene og hengte dem opp på kontoret i Vestby. Etter hvert ble det så mange gode evalueringer at de måtte slutte. Det er naturligvis Eriksen glad for.




Viktig at montørene får tilbakemeldinger

Nå går evalueringene rett til den aktuelle montøren med en gang. Og oppover og nedover i systemet hvis tilbakemeldingen er virkelig bra, for eksempel at de gir ros for ekstra service eller lignende, forteller Eriksen. Han anbefaler andre bedrifter å bruke evalueringene aktivt overfor de ansatte.


– Når gutta har vært ute hos kunden hele dagen og føler at de har gjort en god jobb, så blir den dagen enda bedre når de får sånne tilbakemeldinger. Det er det ingen tvil om.



Publisert 26. jan. 2023, 07:38

Oppdatert 26. juni 2024, 13:47