Slik skriver din bedrift et godt tilbud
Tilbudet er siste steg før kunden skal velge håndverker til sitt prosjekt. Dette kan dermed være avgjørende for om kunden velger din bedrift eller ikke. Vi gir deg tipsene for å skrive et godt tilbud, som gjør det enklere å vinne jobber på Mittanbud!
Oversiktlige pristilbud skaper tillit
Et godt tilbud er starten på en vellykket byggeprosess. Dette gir kunden kunnskap om hva prisen inkluderer, og hvem som har ansvar for prosjektet. Et upresist tilbud kan skape forvirring for begge parter, og føre til uenigheter om avtalegrunnlaget. Det er derfor viktig at du utarbeider et godt og presist tilbud.
Et godt tilbud starter med tydelige avklaringer
Før bedriften din gir tilbud på en jobb, kan det være lurt å avklare forventninger. Ingen byggeprosjekter er like, og omfanget av oppgaver varierer fra gang til gang. Det er derfor lurt at du som håndverker har en god dialog med kunden fra start. En god dialog starter med en detaljert gjennomgang av de konkrete oppgavene, og omstendighetene for byggeprosjektet.
Noen kunder kan ha urealistiske tanker og forventninger om prosjektet. Da er det viktig at du som fagperson sørger for å forklare hva som er mulig, og hvordan du vil løse oppgaven. I prosessen med å avklare byggeprosessen kan det være en fordel å presentere flere løsninger, slik at kunden har flere alternativer å velge mellom. En god dialog om de ulike alternativene gir et inntrykk av kjemien mellom deg som håndverker og oppdragsgiveren.
Dette bør du gjøre for å sikre tydelige avklaringer:
- Dra på befaring og se byggeprosjektet med egne øyne
- Snakk med kunden om forventninger til gjennomføring og tidsramme
- Gi en god forklaring på hvorfor du anbefaler de spesifikke løsningene
- Gå gjennom ulike løsningsforslag, så kunden har mulighet til å bidra i beslutningen
- Avklar hvem som skal levere materialer, og rådgi kunden om materialvalg
- Avtal veien videre, så kunden vet når de kan forvente å høre fra deg igjen
Hva skal et godt tilbud inneholde?
Et tilbud kan skrives på flere måter, men det er noe generell informasjon som uansett er viktig å inkludere. Hvis denne informasjonen er inkludert kan du utforme resten av tilbudet slik du selv ønsker. Det er likevel viktig å huske på tilbudets rolle: At prosjektet skal virke overkommelig for kunden. Tilbudet bør derfor være tydelig og detaljert, med en god beskrivelse av prosjektet som skal utføres.
Her finner du en oversikt over de fem viktigste tingene å inkludere i et tilbud.
1. Informasjon om egen bedrift
Det er viktig at tilbudet inkluderer riktig informasjon om din bedrift. For at kunden skal ha alle de nødvendige opplysningene, bør tilbudet inneholde:
- Firmanavn
- Organisasjonsnummer
- Adresse
- Telefonnummer
- Kontaktperson
- Eventuelt: Hjemmeside
Det er også mulig å inkludere betalingsopplysningene dine, slik at kunden vet hvordan regningen skal betales. Da er det viktig å inkludere banken din, og kontoopplysninger. Du kan likevel ikke forvente at kunden betaler før de har fått fakturaen.
2. Informasjon om oppdragsgiver
Inkluder informasjon om oppdragsgiver eller byggherre i tilbudet ditt. Tilbudet vil være grunnlaget for en eventuell kontrakt, og derfor er det viktig å tydeliggjøre hvem du inngår avtale med.
Informasjon om oppdragsgiver bør inneholde:
- Fullt navn
- Telefon
- E-post
- Oppdragsadresse
Hvis du har et kunde- eller saksnummer kan dette også med fordel inkluderes.
3. Beskrivelse av oppgaven
Et godt tilbud inkluderer en detaljert beskrivelse av arbeidet. Dette gir kunden oversikt over hva som skal utføres, og i hvilket tidsrom. En detaljert beskrivelse gjør det enklere for kunden å vite hva de takker ja til hvis de godkjenner tilbudet. Derfor bør det også inkluderes en klar beskrivelse om hvem som skal levere materialer, og hvor og når materialene skal leveres. Det er også viktig å tydeliggjøre om kunden skal kjøpe inn noe materialer eller utstyr selv. Jo tydeligere du er i beskrivelsen, desto færre misforståelser oppstår i løpet av byggeprosessen.
Dette bør du ha med for å sikre en god beskrivelse:
- Utfyllende beskrivelse av arbeidet som skal utføres, rom for rom
- Detaljert prisoversikt for hver kategori (snekker, rørlegger, elektriker osv.)
- Utstyrsliste: Hvem som skal levere, hvor og når det skal leveres
- Leverandører og underleverandører
- Totalpris, både med og uten moms
- Timepris for tilleggsarbeid
- Betalingsplan
- Hvor lenge tilbudet er gyldig
- Eventuelt: Opsjoner
- Eventuelle forbehold
- Prosessen videre for oppdraget
4. Pris og moms
Moms skal inkluderes i tilbudet, slik at kunden kjenner til den endelige prisen. Derfor skal prisen, både med og uten moms, presenteres tydelig i tilbudet.
5. Oppstart og tidsfrist
Et godt tilbud inkluderer en mulig oppstartsdato for prosjektet. I tillegg er det viktig å avtale en tidsfrist for når tilbudet forfaller. Denne fristen viser til det tidspunktet dere må ha en avklaring, for å kunne møte foreslått oppstartsdato. Det er vanlig å sette en frist på enten 14 eller 30 dager.
Husk å følge opp tilbudene dine!
Mange taper potensielle jobber fordi oppdragsgiver ikke mottar tilbudet, eller fordi det ikke følges opp. Det er derfor viktig at du husker å sende ut tilbudet, og følger opp innen et par dager for å sørge for at tilbudet er mottatt. Om du ikke får sendt tilbudet innen avtalt tid, er det også viktig å informere oppdragsgiveren om eventuelle forsinkelser. Dette viser at din bedrift er serviceinnstilt, og interessert i å utføre prosjektet.
Publisert 26. juni 2024, 13:18
Oppdatert 26. aug. 2024, 14:12