Avtalevilkår for eiendomsmeglere

AVTALEVILKÅR FOR BRUK AV EIENDOMSMEGLERTJENESTEN PÅ MITTANBUD

1    INNLEDNING

1.1    Disse vilkårene gjelder for eiendomsmeglere som ønsker å bruke Mittanbud til å motta leads og markedsføre tjenestene sine.

1.2    Mittanbud.no er en digital tjeneste der privatpersoner og bedrifter, heretter «Brukerne», kan beskrive jobber de ønsker utført, og hvor bedrifter gis anledning til å registrere sin virksomhet, motta varsler om relevante leads, og inngi tilbud på jobbene, heretter «Tjenesten». Som del av Tjenesten er også inkludert mulighet for bedriftene å lage en egen profilside.

1.3    Tjenesten leveres av Schibsted Norge SMB AS, med organisasjonsnummer 980 178 986, heretter «oss, vi eller våre». Selskapet som har inngått avtale om bruk av Tjenesten og dermed akseptert disse vilkårene, omtales nedenfor som «Bedriften».

1.4    Avtale om bruk av Tjenesten inngås ved at autorisert person hos Bedriften registrerer Bedriften som bruker av Tjenesten, og deretter bekrefter avtaleinngåelse per e-post eller på annen hensiktsmessig måte. I forbindelse med slik registrering og avtaleinngåelse aksepterer Bedriften at bruken av Tjenesten er underlagt disse vilkårene.

1.5    Vi står fritt til å avslå Bedriftens forespørsel om å motta leads, blant annet basert på tidligere negativ historikk eller erfaringer med Bedriften eller dens representanter/ansatte (herunder slik opptreden som nevnt i punkt 8.2. nedenfor), Bedriftens renommé som en seriøs aktør osv.

1.6    Ved inngåelse av denne avtalen bekrefter vedkommende som inngår avtalen på Bedriftens vegne å ha den nødvendige rett til å inngå avtalen og dermed forplikte Bedriften.

2    ENDRINGER

2.1    Vi kan endre vilkårene uten å varsle Bedriften, likevel slik at det ved vesentlige endringer skal gis varsel 1 (én) måned før endringen trer i kraft.

2.2    De til enhver tid oppdaterte vilkårene er tilgjengelig for Bedriften på www.mittanbud.no.

2.3    Vi har rett til å endre på utseende, inndeling, funksjonalitet og innhold på Tjenesten uten forutgående varsel.

3    OPPLYSNINGER OM BEDRIFTEN

3.1    Bedriften er ansvarlig for at opplysningene som gis om Bedriften til enhver tid er riktige, oppdaterte og relevante, og for at innhold som kommuniseres ikke er i strid med lov eller tredjeparts rettigheter, eller kan virke støtende. Bedriften skal selv sørge for at informasjon som er registrert i Tjenesten om Bedriften er oppdatert.

3.2    Tjenesten kan bare benyttes av selskaper som er registrert i Foretaksregisteret. Bedriften skal også registreres i Merverdiavgiftsregisteret så snart beløpsgrensen for avgiftspliktig omsetning er nådd. Bedriften plikter å påse at den er lovlig registrert så lenge Bedriften har en avtale med oss. Bedriften plikter videre å inneha alle godkjenninger og tillatelser som er nødvendige for å drive den aktuelle virksomheten. Vi kan når som helst be om at Bedriften sender relevant dokumentasjon til oss.

3.3    Hvis vi mener at det er saklig behov for det, gjennomføres kredittsjekk av Bedriften og eventuelt virksomheter tilknyttet Bedriften og Bedriftens daglige leder. Slik kredittsjekk kan gjennomføres på nytt ved behov. Vi står fritt til å avslå forespørsel om abonnement, og dessuten til å avslutte et abonnement med umiddelbar virkning, dersom resultatet av gjennomført kredittsjekk ikke er tilfredsstillende.

3.4    Bedriften har ikke adgang til å drive egen formidlingstjeneste via Tjenesten eller på annen måte videreformidle leads og/eller kundeinformasjon til andre.

3.5    Jobbene som brukerne av Tjenesten legger ut, kan ikke anses som bindende kontrakter eller viljeserklæringer. Jobber vil blant annet kunne endres eller oppdateres underveis, og Bedriften er selv ansvarlig for å inngå egen konkret avtale om oppdrag som skal utføres.

3.6    Vi kan dele Bedriftens data slik som kontaktperson, telefonnummer, e-postadresse og postadresse med våre samarbeidspartnere for markedsføringsformål.

3.7    Vi imøtekommer enhver forpliktelse vi måtte ha overfor skattemyndighetene eller andre relevante myndigheter til å utlevere opplysninger vi har om Bedriften.

4    VARIGHET OG OPPHØR

4.1    Avtalen gjelder fra Bedriften har bekreftet avtalen i henhold til punkt 1.4.

4.2     Hvis en part ikke ønsker at avtalen skal fortsette som nevnt ovenfor kan parten si opp avtalen skriftlig. Avtalen vil da avsluttes med umiddelbar virkning.

4.3    Vi kan beslutte å avvikle Tjenesten og Bedriften vil miste sin tilgang til å motta leads. Slik avvikling vil bli varslet med minst 1 (én) måneds skriftlig varsel, og avtalen vil opphøre ved utløpet av varslingsfristen.

4.4    Bedriften har ikke mulighet til å inngå et begrenset testabonnement, men kun inngå avtale om å motta leads som er fakturerbare fra dag en.

4.5    Dersom Bedriften sier opp avtalen må Bedriften fremdeles betale for leads de har mottatt i løpet av inneværende måneden før oppsigelse.   
4.6    Ved Bedriftens vesentlige brudd på disse vilkårene, kan vi velge å heve avtalen med umiddelbar virkning, uten plikt til å yte noen form for refusjon eller kompensasjon til Bedriften.

4.7    Dersom Bedriften er begjært eller slått konkurs, har innstilt sine betalinger eller lignende, kan vi heve avtalen med umiddelbar virkning.

4.8    Bedriften skal holde oss skadesløs for tap som vi påføres som følge av krav fra tredjeparter og som skyldes Bedriftens brudd på avtalen.

5    PRIS OG BETALING

5.1    Avtalt pris per lead fremgår av bekreftelsen som Bedriften gir oss i henhold til punkt 1.4.

5.2    Pris per lead kan øke i løpet av perioden Bedriften er med i Tjenesten. Slik prisendring kan for eksempel være basert på boligtype, område eller lignende.

5.3    Prisendring vil bli varslet per SMS, e-post, via pop-up eller på annen hensiktsmessig måte senest 1 (én) måned før prisendring. Dersom Bedriften ikke aksepterer den nye prisen, kan Bedriften si opp avtalen ved skriftlig melding til oss. I så fall opphører avtalen med umiddelbar virkning. Dersom prisøkningen per lead ikke overstiger [5] %, vil det ikke bli gitt noe særskilt varsel, og Bedriften vil motta faktura med ny pris per lead.

5.4    I forbindelse med registreringen gir Bedriften oss rett til å etterfakturere for leads mottatt i foregående måned. Faktura blir sendt per e-post og/eller per post, eventuelt gjennom andre betalingsløsninger som er satt opp etter avtale. Fakturaer har 14 dagers betalingsfrist fra angitt fakturadato. 

5.5    Alle priser er angitt ekskl. mva.

5.6    Ved forsinket eller uteblitt betaling kan vi stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten inntil betaling er registrert. Ved fortsatt uteblitt betaling vil kravet bli sendt til oppfølging ved inkasso.

6    RETTIGHETER

6.1    Vi eier alle rettigheter til Tjenesten, og alt innhold som skapes i forbindelse med Bedriftens bruk av Tjenesten, herunder innholdet på Bedriftens profilside, evalueringer osv. Eventuell bruk av slikt innhold på andre måter enn gjennom bruk av Tjenesten, for eksempel til markedsføring av Bedriften, må forhåndsklareres med oss.

7    BRUKERNES EVALUERING AV BEDRIFTEN

7.1    I tillegg til de tiltak vi iverksetter for at bedriftene som abonnerer på Tjenesten er tilstrekkelig seriøse og profesjonelle, oppfordrer vi Brukerne til å benytte Tjenestens funksjonalitet for evaluering av Bedriftens innsats og oppdragsutførelse. Bedriften aksepterer at Brukerne kan evaluere Bedriftens innsats og oppdragsutførelse.

7.2    Vi er ikke ansvarlige for Brukernes evalueringer, herunder eventuelle ytringer som Bedriften finner krenkende, støtende, usanne eller urimelige. Bedriften vil imidlertid ha mulighet til å kommentere evalueringen ved et tilsvar, i et kommentarfelt under evalueringsfeltet. Tilsvaret kan maksimalt inneholde samme antall tegn som brukerne har som maksimalgrense for sine evalueringer. Vi kan fjerne slik mulighet for tilsvar fra Bedriften i enkelttilfeller eller for hele Tjenesten som sådan.

8    BEDRIFTENS OPPTREDEN OG BRUK AV TJENESTEN

8.1    Vi gjør vårt ytterste for at det både skal være, og oppleves som, trygt for våre brukere å benytte Tjenesten. Det er derfor avgjørende at Bedriften opptrer seriøst og profesjonelt i alle sammenhenger.

8.2    Vi har rett til, permanent eller midlertidig, å stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten dersom Bedriften misligholder sine forpliktelser etter avtalen, herunder blant annet hvis vi har kunnskap eller mistanke om at Bedriften eller representanter for Bedriften:
a)    Har opptrådt på en måte som anses upassende overfor Brukerne, Bedriftens kunder eller andre,
b)    Er useriøs i utførelsen av sine tjenester,
c)    Bruker Tjenesten til å sende ut generell markedsføring/spam,
d)    Publiserer uriktig eller upassende innhold på Tjenesten,
e)    Legger inn, får lagt inn, eller på annen måte tilegner seg falske leads eller evalueringer,
f)    På annen måte opptrer i strid med god forretningsskikk eller lover og regler,
g)    Opptrer på en måte som er egnet til å skade oss eller Tjenesten,
h)    For øvrig opptrer i strid med disse vilkårene.

8.3    Vi vil normalt forsøke å varsle Bedriften om at tilgangen til Tjenesten er eller vil bli stengt, og søke å få Bedriftens kommentarer til situasjonen. Dersom saken etter vår mening er tilstrekkelig alvorlig kan vi stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten uten forutgående varsel.

8.4    Stengning medfører at Bedriften mister retten til å motta leads i den tid Tjenesten vil være utilgjengelig. Dersom Bedriften på permanent basis utestenges fra bruk av Tjenesten, regnes avtalen som opphørt med umiddelbar virkning. Bedriften vil ikke bli belastet for leads de ikke mottar i gjeldende periode.

8.5    Vi forbeholder oss retten til å endre eller fjerne opplysninger, kommentarer, innlegg eller annen informasjon som Bedriften har lagt inn på Tjenesten, og som etter vår vurdering er i strid med denne avtalen, eller som på annen måte kan anses som støtende, upassende eller egnet til å sette bransjen, Tjenesten eller oss i et dårlig lys.

9    ANSVARSBEGRENSNING

9.1    Vi kan ikke holdes ansvarlig for noe tap Bedriften måtte lide som følge av feil ved Tjenesten, eller som følge av at Tjenesten helt eller delvis er utilgjengelig. I den grad vi likevel skulle bli ansvarlig overfor Bedriften, er vårt erstatningsansvar uansett begrenset til et beløp tilsvarende tap av leads tilsvarende 1000 (tusen) kroner eks moms. 

10    DIVERSE

10.1    Vi kan overdra avtalen med Bedriften til tredjepart uten å innhente Bedriftens forutgående samtykke. Bedriften kan ikke overføre leads eller videreselge leads til andre.

10.2    Vår behandling av personopplysninger skjer i henhold til vår personvernerklæring som du finner her.

10.3    Avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister mellom Bedriften og oss skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem skal tvisten avgjøres ved ordinære domstoler, med Oslo tingrett som verneting.